Skissbild över Oceanhamnen

Lokalprogram för Oceanbadet i Oceanhamnen beslutat

Igår fattade kommunstyrelsen beslut gällande lokalprogram för Oceanbadet. Som en del i förprojekteringen av badet har ett förslag till lokalprogram tagits fram för att beskriva Oceanbadets innehåll och funktion.

- Jag är glad att vi nu konkretiserat och kommit vidare i utformningen av Oceanbadet. Helsingborg har ett behov av mer bassängkapacitet. Investeringen är efterlängtad och kommer att ge helsingborgarna möjlighet till aktivitets- och familjebad, simträning, motionssimning, tävlingsimning, rehab. Anläggning kommer också inrymma ett havsbad. Lokalprogrammet har tagits fram i samråd med föreningslivet och med hjälp av invånarinvolvering. Stor hänsyn har tagits till föreningslivets och invånarnas behov och önskemål, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Oceanbadet ska bli ett aktivitets- och familjebad som erbjuder besökare ett attraktivt och varierat utbud, som till exempel motions- och tävlingssimning, olika former av vattenlek och möjligheter till avkoppling. Badet ska utformas med fokus på hållbarhet, tillgänglighet, trygghet, säkerhet och flexibilitet för att möta helsingborgarnas och övriga besökares behov såväl idag som i framtiden.

- Det känns bra att vi nu tar nästa steg i arbetet med Oceanbadet. Detta är ett bad som ska vara tillgängligt för alla helsingborgare. Föreningslivet har länge efterfrågat en ny 50 metersbassäng som är godkänd för nationella och internationella tävlingar. Nästa steg är att genomföra en projekttävling där vi bjuder in arkitektkontor med erfarenhet av badhusprojekt får möjlighet att tävla om uppdraget att rita Oceanbadet. Lokalprogrammet utgör en central del av tävlingsprogrammet för arkitekttävlingen. Tävlingen är ett sätt att säkerställa att den unika platsen tas tillvara på bästa sätt med en byggnad av mycket hög arkitektonisk kvalitet, säger Jan Björklund (S), oppositionsråd i Helsingborg.

Fakta

Resultatet av förprojekteringen och anbudsprocessen ska sammanställas i ett underlag för investeringsbeslut. Upphandling av entreprenör ska ske efter godkännande av investeringsbeslut i kommunfullmäktige. Följ projektet här

Byggstart är tänkt att ske 2023 och invigning av Oceanbadet är planerad till 2026.

För mer information:

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande, tfn: 042-10 50 87

Jan Björklund (S) oppositionsråd i Helsingborg, tfn: 070-418 80 00

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.