Lokalhistoriska föredrag våren 2014

Vårens föredrag handlar om att skapa fotohistoria, om en karolin på Krapperupp och om den första svenska kvinnan med läkarutbildning.

Onsdag 5 februari kl.18.30
Att fånga ögonblicket - fotografi och historia
I föredraget behandlas några hållpunkter i fotografins historia samt uppfattningar om fotografiers möjligheter att frysa ögonblick för eftervärlden. Dessutom diskuteras några konkreta fotografier, såväl sådana som är tagna i Helsingborg som annorstädes. Ges i samband med utställningen ”ÖGONBLICK – Lindberg Foto och AB Helsingborgs-Bild 1938-1984” och nyutgivna årsboken ”Kring Kärnan”.
Med Ulf Zander, professor i historia vid Lunds universitet.

Onsdag 5 mars kl.18.30
Karolinen på Krapperup - Petter Gotthard von Kochen
Petter Gotthard von Kochen växte upp i en nyadlad familj i Narva vid 1600-talets slut. År 1704 tog han värvning vid Livgardet till fot och drog ut i stormaktstidens sista krig. Efter slaget vid Poltava 1709 hamnade han i rysk fångenskap och kom tillbaka till Sverige i januari 1722. Efter åratal av lunkande militärliv i Stockholm blev han herre till Krapperups gods i Skåne. Därmed tog en ny levnadstid sin början. Med liv och lust tog han sig an godset och förvandlade egendomen till ett fideikommiss. Det här är berättelsen om ett dramatiskt levnadslopp som började i det svenska väldets utmarker och långt senare slutade under Riddarholmskyrkans golv i Stockholm.
Med Peter Ullgren, författare och docent i historia vid Lunds universitet.

Onsdag 2 april kl.18.30
Charlotte Yhlen - En bortglömd pionjär
Charlotte Yhlen (1839-1919) från Helsingborg är den första svenska kvinnan med läkarutbildning i modern tid.  Ny medicinhistorisk forskning har kunnat kasta ljus över hennes innehållsrika liv. Efter att i ungdomen ha inspirerats av kvinnlig frigörelse emigrerade hon till Amerika för att studera medicin. Hon fick dock aldrig arbeta i Sverige, eftersom hennes examen inte ansågs tillräcklig. Istället drev hon en egen praktik i Philadelphia, och fick i slutet av sitt liv uppleva den amerikanska drömmen. Charlotte Yhlens liv är en historia om personlig strävan, som visar villkoren för de första svenska kvinnorna med akademisk utbildning.
Med Tomas Bro, doktorand i medicinhistoria vid Lunds Universitet.

Föredragen samarrangeras med Helsingborgs Museiförening och Studiefrämjandet och hålls i Konsertsalen på plan 2.
Entré: 40 kronor
Med Kulturkortet: 35 kronor