Kvickstopp hälsar på, på försök

I julas föreslog en av stadens krögare att kunder skulle få använda lastplatserna runt om i staden för att göra kvickstopp och snabbt hämta beställda varor. Detta för att förenkla inköp under de coronarestriktioner som fortsatt gäller. Helsingborgs stad har utrett frågan och vill göra ett försök på fem lastplatser runt om i centrum.

Försöket innebär att bilar får parkera 15 min på platsen under sen eftermiddag till tidig morgon, tider då lastplatserna inte används för lastning och lossning. Exakta tider finns angivna på respektive plats. Våra försöksplatser finns på Carl Krooks gata vid GA-torg, Fågelsångsgatan vid Långvinkelsbacken, Gasverksgatan vid Mäster Palms plats, Karlsgatan vid Ingemar Bergmans plats och Kungsgatan söder om Roskildegatan.

- Vi vill försöka hitta åtgärder som stöder vårt näringsliv i svåra tider som dessa. Jag är glad att vi kan vara lyhörda för våra näringsidkares förslag och hitta en funktion som hjälper till att lösa de särskilda behov som coronapandemin ställer oss inför, säger Christian Orsing, stadsbyggnadsnämndens ordförande.

- Jag tror detta kan bli ett bra komplement till de ca 20 ställen där vi har en eller flera parkeringsplatser som vi redan har korttidsparkeringar på i centrum. Hoppas det tas emot väl av både verksamheter och de som ska hämta varor eller mat, säger Leo Schneede, parkeringssamordnare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Regleringen träder i kraft den 5 mars och vi kommer löpande utvärdera försöket.

För mer information kontakta:
    Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande
    Telefon: 0703-01 07 26. E-post: christian.orsing@helsingborg.se

Leo Schneede, parkeringssamordnare på stadsbyggnadsförvaltningen
    Telefon: 042-10 35 68. E-post: leo.schneede@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.