Kryssningstrafiken väntas slå rekord i Helsingborg

Kryssningssommaren 2007 ser ut att bli den bästa någonsin och ett rekordstort antal kryssningsresenärer beräknas anlända till Helsingborg. Totalt handlar det om en bra bit över 15 000 passagerare som väntas komma till Helsingborg i sommar. De 15 000 kryssningsgästerna är i det närmaste en dubblering jämfört med den gångna rekordsommaren då fler än 8 000 kryssningsturister gick i land i Helsingborg. – Syftet med att marknadsföra oss som en kryssningsdestination är att ytterligare utveckla stadens attraktivitet genom att lyfta fram Helsingborg som en evenemangsstad av rang med betoning på trädgård, gastronomi, idrott, det kulturella utbudet och närheten till vatten. Ett långsiktigt och strategiskt arbete mellan hamnen och staden som nu ger resultat. Sedan starten 1994 har nästan 100 fartyg med ca 60 000 passagerare besökt Helsingborg och under de senaste två åren har besöksantalet närmast exploderat, menar Andréas Eriksson som är Informationschef och kryssningsansvarig på Helsingborgs Hamn. Den 31 maj klockan 09.00 beräknas M/S Constellation inleda årets säsong. På grund av fartygets storlek får hon inte plats i hamnen och måste därför ankra utanför Helsingborgs småbåtshamn. Livbåtarna, så kallade ”tenderbåtar”, kommer därefter att skeppa in passagerarna till Dunkers plats mitt i centrala Helsingborg. Härifrån erbjuds passagerarna utflykter till Helsingborgs centrum, Sofiero, Fredriksdal, Kullaberg, Ven och Helsingör. – Constellation har varit i Helsingborg tidigare och vi är väldigt glada över att hon kommer tillbaka 5 gånger i sommar, säger Monica Bengtsson från Helsingborgs Näringslivs & Turism enhet. Constellation ligger kvar till klockan 17.00 för att därefter segla till sin slutdestination Dover. Kryssningen varar i 14 dagar och inkluderar besök i följande städer, i tur och ordning: Dover, Oslo, Köpenhamn, Tallinn, St. Petersburg, Helsingfors, Stockholm, Berlin (Warnemünde), Helsingborg och Dover. En resa med fartyget, utan flyg, kostar mellan 17 000 och 49 000 svenska kronor per person. Mer information finns på rederiets hemsida, www.celebrity.com. Fartyget kommer tillbaka den 14/6, 28/6, 6/8 och 30/8. Utöver Constellation väntas Sea Princess den 19/7 och Braemar den 25/7. För ytterligare information, vänligen kontakta: Andréas Eriksson, informationschef Helsingborgs Hamn AB Telefon: 042-10 62 33 Mobil: 0705-20 62 33 E-post: andreas.eriksson@port.helsingborg.se

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562