Konferensen Elbilen – verklighet och vision arrangeras i Helsingborg

Konferensen Elbilen – verklighet och vision arrangeras den 23 januari i Helsingborg. Helsingborgs stad och Öresundskraft bjuder in till en heldag med fokus på utredningen FossilFri Fordonstrafik. Vad behöver vi göra i Sverige för att komma ikapp våra grannländer i elbilsfrågan?

- På konferensen laddar vi för att köra om Norge och Danmark, säger Per Lundgren, prisbelönt elbilsexpert och projektledare Öresundskraft.

Elbilen – verklighet och vision är en heldagskonferens i Helsingborg den 23 januari 2014 som arrangeras av Helsingborgs stad och Öresundskraft AB.

Den 16 december kommer regeringens utredning FossilFri Fordonsstrafik om hur Sverige till år 2030 ska nå en fossiloberoende fordonsflotta. Eftersom alla typer av fordon omfattas, också de som redan sålts, är det bråttom att ställa om i rätt riktning. Elbilarna får en viktig roll under de kommande 17 åren.

På konferensen belyser vi vad utredningen betyder för elbilsfrågan i kommunerna, i regionen och för marknaden.

I Norge säljer elbilar bäst

I Sverige finns ingen elbil på topplistan över de hundra mest sålda bilarna. I Norge var det däremot elbilar som knep förstaplatserna både för september och oktober. I Danmark finns en väl utvecklad infrastruktur, bland annat genom att fem kraftbolag tillsammans i bolaget Clever bygger hundratals laddningsstationer.

Under konferensen Elbilen – verklighet och vision hoppas vi tillsammans med deltagarna komma fram till hur Sverige ska komma ikapp, eller till och med köra om, våra grannländer.

Christian von Koenigsegg medverkar

Medverkande är bland andra Christian von Koenigsegg, VD Koenigsegg, Bo Normark, Senior advisor Power Circl, Henrik Wingfors, Svensk Energi och sakkunnig expert för regeringens utredning, Guri Melby (Venstre), byråd for Miljᴓ och Samferdsel i Oslo och Mattias Bergman, Vice VD SAAB NEVS.

- På konferensen tar vi fram nycklarna för en svensk elbilsboom, säger Per Lundgren, projektledare Öresundskraft, som nyligen fick Region Skånes hederspris för sina insatser i elbilsfrågan.

Konferensen som plattform

Helsingborg, Sveriges bästa elbilskommun år 2012, har placerat elbilsfrågan högt på dagordningen. Stadens vision säger att år 2035 ska Helsingborg vara en skapande, pulserande, global, gemensam och balanserad stad för både människor och företag.

- När det gäller elbilssatsningar händer det mycket i Helsingborg. Konferensen är en plattform för att driva elbilsfrågan vidare i linje med stadens vision, säger Anna Jähnke (M), ordförande i miljönämnden.

För mer information:

Per Lundgren, projektledare Öresundskraft, telefon: 070-418 32 14