Kommunala gymnasieskolor ansöker om att bli anslutna till Teknikcollege

Helsingborgs stad som huvudman för den kommunala gymnasieutbildningen kommer att ansöka om att få ansluta två utbildningar till Teknikcollege. Det beslutade barn- och utbildningsnämnden vid mötet den 24 oktober 2013.

Teknikcollege är en samverkan mellan kommuner, branschorganisationer och företag i syfte att göra tekniska utbildningar mer attraktiva. Certifieringen fungerar som en kvalitetsstämpel på gymnasieutbildningen. För att en utbildning ska bli certifierad krävs att den uppfyller tio kriterier som bland annat handlar om en god samverkan med arbetslivet, hög kvalitet på maskiner och utrustning, samt arbetsplatsförlagt lärande. Du kan läsa om alla tio kriterier på Teknikcolleges webbplats.

- De kommunala gymnasieskolorna har arbetat målmedvetet med kvaliteten i utbildningen, och då ser vi det som självklart att det ska synliggöras med en certifiering, säger Christer Rasmusson, ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Ansökan gäller i första steget teknikprogrammet på Tycho Braheskolan och industriprogrammet på Filbornaskolan, men kan i ett senare skede komma att omfatta ytterligare utbildningar med teknikinriktningar på de kommunala gymnasieskolorna.

- Vi ser att vi har goda möjligheter att bli certifierade, och vilket skulle stärka vårt teknikprogram och industriprogram ytterligare. Samarbetet med näringslivet kommer att vässa utbildningarna och ge våra elever ännu bättre förutsättningar för vidare studier och inför det kommande yrkeslivet, säger Maria Norrby, verksamhetschef för de kommunala gymnasieutbildningarna i Helsingborg.

En certifiering öppnar dörrar för eleverna
Med en certifiering öppnas många dörrar. Elever och lärare får ökade möjligheter att hålla sig ajour med de förändringar som sker, t ex teknisk utveckling, i de branscher de utbildas för. Eleverna får fler möjligheter att koppla skolarbetet till verkligheten, och skolan får ett kontinuerligt samarbete med näringslivet som ger ett värdefullt underlag till hur utbildningarna ska organiseras och genomföras.

Nästa steg
Nästa steg är nu lämna in en intresseanmälan till Teknikcollege för att sedan under våren genomföra certifieringsprocessen. Om allt går som planerat kan vi från hösten erbjuda eleverna Teknikcollegecertifierade utbildningar.

Maria Norrby, verksamhetschef
Telefon 042-10 58 48, e-post maria.norrby@helsingborg.se