Klimatneutralitet och genomförbarhet i fokus när Helsingborgs stad planerar för Oceanön

När Helsingborgs stad söker en partner att skapa en konstgjord ö i Oceanhamnen är målsättningen att hela projektet ska vara klimatneutralt. I dagarna utsågs JM till vinnare av ett framtida samarbete. Arkitektkontoret Arkitema står för gestaltningen.

Det vinnande förslaget tar sin inspiration från hamnens värld och erbjuder plats till olika bostadstyper. Utrymmena mellan byggnaderna har människan i centrum och kommer att utgöra en plats med stor potential för mänskliga möten. Det som länge varit en del av visionen för stadsutvecklingsprojektet H+ har nu tagit ytterligare ett stort steg mot att bli verklighet.

– Det är nu det stora arbetet börjar, men först ska staden komma överens med JM om formerna för vårt framtida samarbete. Därefter utvecklar vi en ny detaljplan som omfattar Oceanön. Vi hoppas att vi kan påbörja utbyggnaden inom ett par år, säger Dennis Kerkhof som är projektledare för stadsutvecklingsprojektet H+.

Ambitionsnivån för hållbarhet är hög

Ambitionen är att projektet ska ha noll CO2-påverkan på hela ön och byggnaderna under dess livscykel. Det är i den nivå staden behöver vara för att uppnå klimatneutralitet till 2035. Ön ska också bidra till en grön boendemiljö med stor biologisk mångfald både på land och i hamnbassängen.

– Vi fick in flera professionella förslag. JM valdes ut i tuff konkurrens. Deras förslag har höga ambitioner inom genomförbarhet, gestaltning, innovation och hållbarhet. De presenterar också den mest fördelaktiga kalkylen för staden, så att projektet kan bära sig själv, säger Johan Cedergren som är exploateringsingenjör på avdelningen för Strategisk samhällsutveckling.

I sann Helsingborgsanda får innovation en viktig plats på Oceanön med smarta bostäder med digitala teknologi, vilket kommer att underlätta för de boende.

– Vi är mycket glada att JM:s långsiktiga satsning på skapandet av hållbara livsmiljöer och miljömärkta bostäder uppmärksammas och premieras av Helsingborgs stad. Nu ser vi fram emot att tillsammans med staden utveckla en attraktiv stadsdel för både boende och besökare, säger Lau Borch, regionchef JM region syd.

Fakta om projektet

• Oceanhamnen i Helsingborg är en stadsdel som byggs på öar. Just nu anläggs en kanal som gör att Oceanpiren blir den första ön i området. Totalt kommer det att finnas drygt 1200 bostäder i området där Oceanön möjliggör cirka 200. Ön beräknas att vara klar under 2028.
  • Elva olika förslag från åtta olika företag bedömdes utifrån perspektiven genomförbarhet, hållbarhet, innovation och arkitektur. Tre av förslagen gick vidare till en final och fick möjlighet att fördjupa sina idéer. Vinnarna JM bjuds nu in till ett samarbete.
  • I nästa steg ska staden komma överens med JM om formerna för arbetet. Därefter utvecklar Helsingborgs stad en ny detaljplan som omfattar Oceanön. I handläggningen ingår också att söka tillstånd för vattenverksamhet som behövs för att kunna anlägga en helt ny ö.
  • Byggnationen av en konstgjord ö börjar med att man spontar ner till berget. Det innebär att man bygger en tillfällig metallvägg runt om byggområdet så att man kan fylla upp med schaktmassor. Massorna består av återvunnet material. Ovanpå massorna anläggs sedan själva ön.
  • Målsättningen är att hela projektet ska vara klimatneutralt. Enligt Helsingborgs stads Klimat- och energiplan är ambitionen att nettoutsläppen av växthusgaser ska vara noll senast 2035.

Frågor om Oceanön besvaras av:

Dennis Kerkhof, projektledare H+

Patrik Möller, exploateringschef, strategisk samhällsutveckling

Lau Borch, regionchef JM region syd

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.