Kaninkrasch på Dunkers

Kaninkrasch på Dunkers

Söndagsscen på Dunkers hösten 2105
Entré 50 kronor person om ej annat anges.
Plats: Teatersalen, Dunkers kulturhus, Helsingborg

En ny höst för Dunkers Söndagsscen är på gång. Först ut är PUCK, 4 oktober, som är en sorts dansant hockeymatch. Sedan blir det djuriska föreställningar, svängiga födelsedagskalas, skräckisar, Lilla Spöket Laban, Kulturskolans jubileumsföreställning "Efter en dröm", småläskigt på lätt engelska och en kaninkrasch(!?)
Och så blir det höstlovsteater, typ nycirkus.

Söndag 4 oktober 15:00
PUCK med Arkeolog 8
Arkeolog 8's hemsida
Dansföreställningen PUCK tar sig genom estetiken i ishockey. Föreställingen är rå och fysisk och – likt en hockeymatch – uppdelad i tre perioder. En folkkär idrott gestaltas i rörelser för att undersöka strukturer, normer, dynamik, mönster och uttrycksmöjligheter. PUCK är en fartfylld match med skarp dans och estetik där både skörhet och öm närhet tar plats bland svettiga, hårda och ansträngande utmaningar. Föreställningen startar med anfall och straff och letar sig vidare genom skydd och försvar för att sedan landa i lagandan. Ingår i SALTO Dansfestival.
Ålder: från 10 år
Speltid: 60 minuter inkl. kort publiksamtal
Samarrangör: ABF

Söndag 11 oktober 15:00
Faunan och jag med Minna Krook
Minna Krooks hemsida
En dansföreställning om oss och djuren! Tycker du om djur? Är du rädd för djur? Djurisk dans till musik gjord av djurläten och vi funderar över hur det är att vara djur! Detta är en föreställning som äter upp dig. Ingår i SALTO dansfestival.
Ålder: från 6 år
Speltid: 40 minuter
Samarrangör: Folkuniversitetet

Söndag 18 oktober 15:00
Knack Knack med Big Wind
Big Wind's hemsida
Välkomna in i en magisk dansvärld som präglas av föränderlighet och där publiken tas med på svängiga födelsedagskalas och bilresor till havet! Denna färgstarka föreställning hyllar fantasin, lekfullheten och dansen. Ingår i SALTO dansfestival.
Ålder: 3–8 år
Speltid: 35 minuter
Samarrangör: Vuxenskolan

Söndag 25 oktober 15:00
Sagoshowen med Berätteribolaget
Berätteribolagets hemsida
Berätteribolaget tar sig an folksagorna. Kritkreatör Kristiansson, Sångsnickare Simon och Muntlighetsminister Mikael har berättat tusen och åter tusen sagor. Med hjälp av publiken (som får rollen som nyanställda i bolaget) förflyttas sagorna i tid och rum. Sagorna får ny skrud och presenteras genom illustrationer, sånger och fysiskt, muntligt berättande. Inget äventyr är det andra likt. Inget äventyr är det andra likt. Kanske det kan bli en riktig skräckis denna gång? Publiken avgör…Låt er gärna inspireras av ett besök i vår utställning ”Skräckromantikens landskap”.Ålder: från 6 år
Samarrangör: Medborgarskolan

Söndag 8 november 15:00
Lilla Spöket Laban med Boulevardteatern
Boulevardteaterns hemsida
Kommer teatersällskapet våga berätta sagan om Lilla Spöket Laban som bor i slottet Gomorronsols källare? Alla tre är väldigt rädda för mörker, vinande vind, ugglor, konstiga ljud, stränga vuxna, djupa vatten och framförallt – SPÖKEN! Till slut kommer de på att de har ju faktiskt varandra och kanske vågar de mera då.
Ålder: från 3 år
Speltid: 40 minuter
Samarrangör: NBV

Lördag 14/11 och söndag 15/11 13:00 och 15:00
Kulturskolans Jubileumsföreställning "Efter en dröm"
OBS! Fri entré!Kulturskolan fyller 50 år!
Följ med i en vandringsföreställning genom tid och rum och upplev kulturskolans alla uttryck sammanvävda i en magisk familjeföreställning
Biljetter bokas och hämtas i receptionen på Dunkers kulturhus. Biljettsläpp 26 augusti.Plats: RumEtt, Konsertsalen och TeatersalenSpeltid: ca 60 minuter

Söndag 22 november 15:00
Fear in the Forest med White Horse Theatre
Vi fortsätter succén med engelskspråkig barnteater med White Horse Theatre! En mörk och stormig natt cyklar Josie genom skogen för att besöka sin mormor. Plötsligt får hon punktering och tvingas gå. Mitt i skogen upptäcker hon ett underligt hotell och bestämmer sig för att knacka på. Hon släpps in och möter ett antal konstiga figurer som alla jobbar på hotellet. Kyparen ser ut som en zombie, kocken verkar vara en häxa och spöken dyker upp här och där. Josie serveras mat som hon omöjligt kan äta och sängen hon ska sova i är hård och knölig. Kvällen blir ännu värre när hotellpersonalen plötsligt smyger sig in i Josies rum för att binda fast och råna henne. Josie måste få hjälp – men hur?Speltid: 50 minuter

Söndag 29 november 15:00
Kaninkraschen med Teater 23
Teater 23's hemsida
Agata har hittat sin drömleksak. Ett stort vitt flygplan som skiner och blänker när det far genom luften. Det är bara det att flygplanet inte är hennes, utan tillhör hennes bästa kompis Adamas. Så när Agata bestämmer sig för att låna planet och ta hem det gör hon det utan att fråga om lov. När flygplanet råkar ut för en riktig krasch kan inget klister och tejp i världen mildra Agatas dåliga samvete. Och det blir inte bättre av att Adamas är ledsen och vill ha sitt plan tillbaka. Den ende som tar hela situationen med ro är Boris, som istället är upptagen
med sin nya stora vita kanin i som han har fått i present. En kanin som
visserligen ingen hittills har sett skymten av...
Ålder: 5–7 år
Speltid: 35 minuter
Samarrangör: Sensus

….och så blir det lovteater

Tisdag 27 oktober, onsdag 28 oktober och torsdag 29 oktober 10:00 och 13:00
Kollison med Kollektiv Knaster
www.kollektivknaster.com
Nycirkus, livemusik, fysisk teater, dans, trolleri, luftakrobatik och allt där emellan! Både fritids och allmänhet är varmt välkomna!
Kollektiv Knaster skapar poetiska, livliga och absurda föreställningar som innehåller både humor och allvar. Gruppen består av artister med en bred konstnärlig bakgrund. Kollektiv Knaster är ett Malmö, Köpenhamn och Berlin baserat scenkonstkompani, vars verk spelas världen över oavsett vilket språk publiken talar. Ett äventyr bland papper, portföljer och tillknäppta kostymer... går det att hålla ordning egentligen?
Ingår i SALTO Dansfestival
Ålder: från 6 år
Speltid: 45 minuter
Entré: 60 kronor ordinarie, 40 kronor för fritidshem

Arrangemangskontakt:
Irene Grahn, drama- och dansproducent Dunkers kulturhus.
Irene.grahn@helsingborg.se

Tommy Esbjörnsson