På onsdagen invigs en ny mötesplats i Ödåkra. Bilden är tagen på en av stadens träffpunkter. Foto: Freddy Billqvist

Invigning av Ödåkras nya mötesplats

Onsdagen den 21 augusti är det invigning av den nya mötesplatsen för föreningar i Ödåkra. Mötesplatsen är resultatet av ett samarbete mellan föreningslivet i Ödåkra och fyra förvaltningar inom Helsingborgs stad.

Mötesplatsen kommer att vara placerad i Gläntanskolans lokaler och användas av flera av Ödåkras föreningar för olika syften. Siv Dahlvid är vice ordförande för SPF Björka – Ödåkra och har varit drivande från det lokala föreningslivets sida för att få till mötesplatsen.

– Lokalen är multifunktionell och kan anpassas efter behov. På dagtid ska vi ha gymnastik, bingo och café i lokalen och på kvällstid är det flera föreningar som kommer ha möten här, däribland scouterna, byaföreningen, hembygdsföreningen och kulturföreningen, säger hon.

Det är fyra av stadens förvaltningar som i dialog med det lokala föreningslivet på olika sätt har bidragit till att mötesplatsen nu blir verklighet: fastighetsförvaltningen, kulturförvaltningen, skol- och fritidsförvaltningen samt vård- och omsorgsförvaltningen.

– Med en träffpunkt för seniorer och föreningar bereder vi plats för gränslösa möten och känslan av tillhörighet. Vi har sett hur frågan engagerar Ödåkraborna och inget av detta hade kommit på plats utan ideella krafter. Därför är vi glada att från stadens sida ge vårt fulla stöd, säger Lars Thunberg (KD), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

– Jag är glad att vi nu tillsammans med det lokala föreningslivet kan möjliggöra en mötesplats i Gläntanskolans lokaler. Jag är övertygad om att den nya mötesplatsen kommer bidra till en positiv utveckling för hela byn, säger Per Svanberg (M), ordförande i idrotts- och fritidsnämnden.

Invigningen av den nya mötesplatsen
När:
21 augusti klockan 16.00-18.00
Var:
Gläntanskolan, Merkuriusgatan 200, Ödåkra
För vem:
Alla som vill titta på den nya lokalen är välkomna.

Lars Thunberg (KD), ordförande i vård- och omsorgsnämnden,
telefon: 070-6284310, Lars.Thunberg@helsingborg.se
Daniel Nilsson, fritidschef,
telefon: 072-9747558, e-post: Daniel.Nilsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

David Lundin

Presskontakt Presskommunikatör 0723-981261