Inbjudan presslunch: Elbilen - verklighet och vision

Inbjudan presslunch: Elbilen - verklighet och vision

Media bjuds in till en presslunch i samband med konferensen Elbilen – verklighet och vision torsdagen den 23 januari på Dunkers kulturhus.

Konferensen Elbilen – verklighet och vision arrangeras den 23 januari i Helsingborg. På förmiddagen sätter vi fokus på vad utredningen FossilFri Fordonsstrafik betyder för elbilsfrågan i kommunerna, regionen och för marknaden. Eftermiddagspasset blir mer verkstad och ägnas åt frågan hur vi ska kunna köra om grannländerna avgasfritt.

Vi bjuder in media till en presslunch för diskussion och intervjuer med de talare som medverkar under dagen. För vår planering önskar vi besked om vilka som kommer till lunchen. Vänligen, anmäl din närvaro enligt nedan.

Program presslunch 23 januari kl 11:45-12:45 på Dunkers kulturhus:

Kl 11:45 Lunchen serveras

Kl 12:00 Per Lundgren, projektledare Öresundskraft, presenterar de medverkande

Kl 12:05-12:45 lunchsamtal med talare

Vid presslunchen medverkar: Christian von Koenigsegg, VD Koenigsegg, Anna Jähnke (M), ordförande miljönämnden Helsingborgs stad, Guri Melby (Venstre), byråd for Miljø och Samferdsel i Oslo, Bo Normark, Senior advisor Power Circle, Mattias Goldmann, VD Fores, Henrik Wingfors, Svensk Energi och sakkunnig expert för regeringens utredning, Lars Bording, VD Clever, Finn Lauritzen, Direktör Öresundskomiteen, Anders Östlund, VD Öresundskraft, Olle Johansson, VD Power Circle, och Lars Gaardhøj (S), Regionsrådet Hovedstaden och vice ordföranden i Öresundskomiteens utskott för Miljø og Grøn vækst.

Provkörning av elbilar

Under konferensdagen finns elbilar från flera biltillverkare på plats utanför Dunkers kulturhus. Här finns möjlighet för mediarepresentanter att testköra de avgasfria fordonen. Anmäl intresse för provkörning enligt nedan.

Elbilen – verklighet och vision arrangeras av Helsingborgs stad och Öresundskraft AB.

För anmälan till presslunch och provkörning senast den 20 januari:

Kontakta Eva Sunnerås, kommunikatör Helsingborgs stad, eva.sunneras@helsingborg.se, telefon: 042-10 51 72. Meddela eventuell matallergi och annan specialkost.

För mer information om konferensen:

Karolina Nilsen, projektledare Helsingborgs stad, telefon: 042-10 58 01

Per Lundgren, projektledare Öresundskraft, telefon: 070-418 32 14