Hög motivation bland Helsingborgs stads medarbetare

”Uppdraget” och ”Jämställdhet, mångfald och likabehandling” är två av de områden som får högst betyg i Helsingborgs stads medarbetarundersökning 2014. Undersökningen visar också att medarbetarna överlag är väldigt nöjda med närmaste chefens ledarskap.

Återigen hamnar motiverad medarbetarindex på 69 av 100 möjliga. Det är ett starkt resultat och högre än genomsnittet för andra kommuner som använder samma undersökning. En klar majoritet trivs med sina arbetsuppgifter och känner stor frihet att välja hur de ska utföra sitt arbete.

I frågor som gäller medarbetarskapet svarar nästan alla att de känner till sitt ansvarsområde, att de har tillräckliga kunskaper för att kunna utföra sitt arbete och känner ett engagemang för sitt uppdrag. Dock är drygt tre av tio medarbetare missnöjda med karriärsmöjligheterna inom Helsingborgs stad.

– Det starka utfallet i medarbetarundersökningen är positivt inte bara för arbetsmiljö, motivation och arbetsglädje bland stadens medarbetare utan även ytterst för de helsingborgare som är mottagare av service och tjänster som staden utför. För att fortsatt vara en attraktiv arbetsgivare behöver fler möjligheter finnas att kunna utvecklas och få mer ansvar i sitt arbete, säger kommunalråd Maria Winberg Nordström (FP), ordförande i HR-utskottet.

Resultatet från medarbetarundersökningen visar hur medarbetaren upplever sitt arbete och sin arbetsplats. Det visar också hur de anställda uppfattar Helsingborgs stad som arbetsgivare. Nu är det dags för stadens alla chefer att analysera och arbeta vidare med resultatet för att fortsätta att utvecklas som attraktiv arbetsgivare.

Om enkäten:
Undersökningen har genomförts under perioden oktober- november av CMA Research AB. Den har mejlats till 7 419 medarbetare där 5 648 svarade. Det ger en svarsfrekvens på 76 procent. Enkäten består av sju frågeområden: ”Arbetsmiljö/arbetsförhållanden/arbetssituation”, ”Dialog, delaktighet och samverkan”, ”Medarbetarskap”, ”Ledarskap”, ”Jämställdhet, mångfald och likabehandling”, ”Uppdraget” samt ”Helhetsattityd”.

För mer information kontakta:
Maria Winberg Nordström (FP), kommunalråd, ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott,
telefon 042-10 50 80, mejl maria.winberg-nordstrom@helsingborg.se

Jörgen Fransson, HR-direktör, HR-avdelningen, stadsledningsförvaltningen,