HETTAN höjer temperaturen i Helsingborgs klimatarbete

HETTAN höjer temperaturen i Helsingborgs klimatarbete

Klimatfrågan är hetare än någonsin, och Helsingborgs stad vill skruva upp temperaturen i det fortsatta arbetet med en av vår tids största samhällsutmaningar. Därför samlar vi expertis och engagemang för en eftermiddag om klimatförändringarna i samarbete med Folkuniversitetet: HETTAN på Dunkers kulturhus.

Söndag 15 september arrangerar Helsingborgs stad och Folkuniversitetet en hel en eftermiddag om klimatfrågan för att uppmärksamma den globala ”hettan” och det lokala klimatengagemanget. I tider av larmrapporter, klimatångest och brinnande måste vi påminna oss om att engagemanget för vår tids ödesfråga är större än någonsin, och lyfta fram den kunskap som faktiskt finns

– Det finns många färdiga lösningar till att begränsa klimatförändringarna och hur vi påverkas av dem, och fler är på väg. Om lösningarna tas i bruk snabbt, bestämt och i stor omfattning, är mycket vunnet, säger Markku Rummukainen som är Sveriges representant i FN:s klimatpanel och en av talarna på HETTAN.

Helsingborg har inte alla svar på klimatfrågan. Men vi har viljan att hitta innovationerna och testa lösningarna som kan minska vår klimatpåverkan, i samarbete med alla som bor och verkar i staden

– För att ambitionerna i stadens klimatarbete ska kunna förverkligas de närmaste åren, så behövs invånare, företag och organisationer som gör klimatsmarta val varje dag. Därför vill vi visa hur alla kan bidra till en hållbar framtid, säger Jens Gille, chef för miljöstrategiska avdelningen i Helsingborgs stad.

Klimatrådgivning på plats

På HETTAN i Dunkers kulturhus samlas elever och forskare, invånare och artister, experter och företagare, för att dela kunskap, inspireras och visa hur vi tillsammans kan möta klimatförändringarna.

Från Helsingborgs stad medverkar även bolag och avdelningar på förvaltningarna för att lyfta fram en del av det kommunala arbetet för framtidens klimat. Ett exempel är stadens energi- och klimatrådgivare, som finns på plats för att ge besökarna kostnadsfria tips, råd och information om allt från solceller och konsumtion, till tågresor och matlagning

– Om du undrar hur du kan göra skillnad och vill reda ut vilka vardagsval som ger störst effekt i form av minskad klimatpåverkan, kom förbi och prata med oss, säger Kristina Engdahl, energi- och klimatrådgivare i Helsingborgs stad.

"Jag skulle kalla mig vettskrämd"

På scenen i konsertsalen välkomnar moderator Fredrik Berling författaren och matexperten Hanna Olvenmark, från Portionen under tian som tipsar om hur vi kan laga billig och klimatsmart mat. Vi hör representanter från Lunds universitetet berätta om cirkulär ekonomi, koldioxidlagring och hur kulturen påverkar klimatpolitiken. Det blir även klimatpsykologi, återbruksworkshop och panelsamtal om livsmedelsproduktion.

Musiken på HETTAN kommer från cyklar, och med tåget från Umeå. Det handlar om gatubandet Bicycle Beat, och årets hållbara artist, Annika Norlin (Säkert!)

– Jag skulle inte kalla mig engagerad i klimatfrågan. Jag skulle kalla mig vettskrämd. Men jag försöker tänka att inget blir bättre av att jag går runt och hyperventilerar, så jag försöker agera i stället, säger hon.

Mer information om HETTAN på Dunkers kulturhus.

Presskontakter:

Hedvig Weibull, projektledare på Folkuniversitetet
0721- 47 10 00, hedvig.weibull@folkuniversitetet.se

Jens Gille, chef för miljöstrategiska avdelningen, Helsingborgs stad
0732- 31 10 68, jens.gille@helsingborg.se

Kristina Engdahl, energi- och klimatrådgivare i Helsingborg stad
0732- 31 10 33, kristina.engdahl@helsingborg.se

Lars Thunberg (KD), kommunalråd och ordförande i livskvalitetsberedningen
0706- 28 43 10, lars.thunberg@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562