Helsingborgs turistbyrå på plats i Dunkers kulturhus

Torsdagen den 11 mars invigdes Helsingborgs turistbyrås nya lokaler i Dunkers kulturhus.

På plats i Dunkers kulturhus knöt kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) och kulturnämndens ordförande Anders Lundström (Kd) symboliskt ihop samverkansbanden mellan turismenheten och kulturförvaltningen.

-Vår gemensamma vision är att Helsingborg ska vara den mest attraktiva staden för människor och företag. Samarbetet som nu inleds är ett exempel på hur kommunala tjänster kan kombineras med fokus på bättre service till både helsingborgare och besökare, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande.

-Besöksnäringen är en av våra starkaste branscher i regionen och då är det extra viktigt med en attraktiv turistbyrå. Förväntningarna på vad en modern turistbyrå ska erbjuda kunderna förändras snabbt eftersom våra besökare söker information på delvis nya sätt idag, säger Renée Mohlkert, näringslivsdirektör.

Den nya turistbyrån har en delvis rörlig inredning som betyder att man snabbt och enkelt kan anpassa miljön efter exempelvis situation eller säsong. Med kundernas bästa i fokus ska turistbyrån lätt kunna ställa om till exempelvis festival i staden eller ett stort kryssningsanlöp.

- Självklart ser vi synergieffekter med att ha turistbyrån i Dunkers kulturhus och turisterna på plats i själva huset. Här har vi en unik möjlighet att erbjuda både besökare och helsingborgare en fantastisk miljö, nära stadens attraktioner och aktiviteter, säger Jan Magnusson, tf turistchef.

Bakgrund
I höstas beslutades det att flytta turistbyrån i Helsingborg från sin gamla lokal i Rådhuset till entréplan på Dunkers kulturhus. I lokalerna kommer det att finnas både turistinformation och en butik där delar av sortimentet kopplas till de aktuella utställningarna på Dunkers kulturhus. Helsingborgs turistbyrå kommer även fortsättningsvis att vara en auktoriserad sk blågul turistbyrå vilket innebär att personalen är utbildad för att informera om hela Sverige. All biljettförsäljning, som tidigare skötts av turistbyrån, har i samband med flytten lagts över till receptionen i Dunkers kulturhus.

Mer information:
Kontakta Renée Mohlkert, näringslivsdirektör i Helsingborg, tel. 0732-31 53 00