Helsingborgs stad utsedd till årets Employer Branding-kommun

Tisdagskvällen 13 mars utnämndes Helsingborgs stad till Årts Employer branding-kommun av företaget Universum.

Employer branding handlar om hur en organisation bygger sitt varumärke gentemot potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare.

Universums motivering till första priset lyder:

”Denna kommun har på kort tid etablerat sig bland studenter och rönt stor uppmärksamhet. Detta är resultatet av ett gediget arbete mot studenter – ett arbete som är tydligt förankrat i ledningen och aktivt kommuniceras utåt. Med stort engagemang och stor vilja har denna kommun, med sin HR-direktör i spetsen, visat att de är en kommun på väg framåt i kampen om talangerna.”

Andra nominerade kommuner var Stockholms stad, Malmö stad och Piteå kommun.

–    Utmärkelsen är ett kvitto på att vårt långsiktiga relationsarbete börjar få genomslag. Rekrytering av morgondagens medarbetare börjar nu. För att hävda kvalitet i den välfärd som helsingborgarna förväntar sig är detta avgörande, säger kommunalråd Maria Winberg Nordström (FP).

–    Vi är mycket glada för denna utmärkelse. Att arbeta med att attrahera unga till vår verksamhet är en av de nyckelfrågorna när det gäller vår kompetensförsörjning under de närmaste åren. Vi vill visa vad vi jobbar med och vilka vi är. Detta är en del i vårt arbete med att bli en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, säger HR-direktör Jörgen Fransson som tog emot priset under ceremonin i Stockholm.

Framförallt är det stadens insatser mot studenter som gjort intryck på Universum.  Staden har bland annat lyckats nå fram i olika medier för studenter, bland annat via sajten Careerbook. Staden har också varit aktiv på ett antal studentmässor och där inte varit rädd för att prova nya grepp -  såsom lyckohjul och kommunala spådamer.

Om Universum Awards: Universum är ett av Nordens främsta företag som arbetar med Employer branding. Universum är också känd för sina rankningar av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland studenter inom ekonomi, teknik, data/IT m.fl. som kommer under namnet FöretagsBarometern. Universum Awards är ett årligt event där resultaten från FöretagsBarometern och de senaste trenderna bland Sveriges studenter presenteras.

Mer information:
Maria Winberg Nordström (FP), kommunalråd: 070-210 50 80