Bild: Inter IKEA Systems B.V. Idéskiss över The Garden på Drottninghög i Helsingborg.

Helsingborgs stad och IKEA Sverige skapar framtidens hållbara stad i unikt samarbete

Helsingborgs stad och IKEA Sverige inleder nu ett flerårigt samarbete för att utveckla lösningar för ökad livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad. Samarbetet kulminerar under den internationella stadsmässan H22 City Expo, 30 maj-3 juli 2022, men redan under våren 2021 skapas en ny marknadsplats, ett så kallat Community Kitchen, och en kommersiell närodling, The Garden, i stadsdelen Drottninghög.

– Jag är oerhört glad över att kunna presentera IKEA som en av Helsingborgs stads samarbetspartners inför och under H22 City Expo. Tillsammans kommer vi att hitta nya lösningar på hur vi bygger smartare och mer hållbara städer. Vi vet att IKEA har många spännande idéer i detta avseende. Vårt samarbete kommer bana väg för en innovativ stadsutveckling och en ökad livskvalitet för helsingborgarna, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Hösten 2020 utseddes Helsingborg till en av Europas mest innovativa städer när staden hamnade på en andraplats i European Capital of Innovation Awards 2020, även känd som iCapital. Under de närmaste åren öppnas staden upp och förvandlas till en öppen testbädd som bjuder in näringsliv, akademi, föreningar och invånare att vara med och hitta innovativa lösningar för gemensamma utmaningar.

Samarbetet med IKEA koncentrerar sig till tre geografiska platser

• I stadsdelen Drottninghög skapas tillsammans med invånarna mötesplatserna The Kitchen, The Garden och The Market. Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet är i fokus och ambitionen är att bygga upp något som kan utvecklas vidare långt efter H22 City Expo. Den lokala produktionskedjan kommer att generera nya arbetstillfällen, uppmuntra entreprenörskap och bidra till att skapa ett spännande besöksmål för människor långt utanför stadsdelens gränser.
  • Till Fredriksdalsskogen bjuds studenter från hela världen in för att utforska framtidens hållbara samhälle. Projektet här handlar om att utforska hur ett alternativt och hållbart samhälle skulle kunna se ut och fungera. Studenterna kommer att bidra med sina idéer och lösningar inom allt från hur bostäder kan byggas hållbart till frågor som rör energi- och vattenförsörjning. Samhället byggs upp i skogen inför H22 City Expo 2022.
  • En övergiven fabrikslokal i Oceanhamnen blir arenan när IKEA vill utforska framtidens hem, handel och lokal produktion – allt med fokus på återbruk. Hur kommer våra hem att fungera i framtiden, hur formar ny teknik utvecklingen och hur ser framtidens tillverkning och detaljhandel ut?

Idag omfattar hemmet även våra stadsrum och därmed samhället vi bor och verkar i. Vi är nyfikna på hur vi som globalt varumärke kan bidra till ett bättre liv för fler människor – inte bara genom att sälja heminredning, säger Fredrik Håkansson Lundh, regionchef på IKEA Sverige.

Helsingborg har stora utmaningar framför sig likt många av världens växande städer. För att möta utmaningarna måste vi hitta nya arbetssätt, samarbeten och lösningar för att säkra välfärden och livskvaliteten för våra invånare. Med vårt samarbete med IKEA satsar vi på att tillsammans med stadens invånare hitta lösningar för ett samhälle som är hållbart både för människa och jordklot, säger Jan Björklund, oppositionsråd (S) i Helsingborgs stad.

För medieförfrågningar eller mer information, kontakta Maria Ploberg, Pressansvarig H22, maria.ploberg@helsingborg.se, 0738-22 43 67.

H22 är Helsingborgs stora välfärdssatsning där vi vill utveckla morgondagens lösningar för en ökad livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad. Den 30 maj – 3 juli, 2022, bjuder Helsingborgs stad in världen till att ta del av stadens hållbara och innovativa samhällslösningar under stadsmässan H22 City Expo. Läs mer på h22.se

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562