Det finns krafter som sprider fake news och lögner för att splittra och skapa osämja. Fakta och kunskap är bästa botemedlet. (Bild: Adobe Firefly)

Helsingborgs stad i kampanj mot desinformation

”Med kunskap spricker desinformation”. Det är temat i den kampanj som Helsingborgs stad lanserat inför EU-valet den 9 juni. Syftet är att uppmärksamma och varna för desinformation och falska nyheter.

Fri debatt, åsiktsskillnader och försök till att övertyga människor är viktiga delar i ett välfungerande demokratiskt samhälle. Men, menar Myndigheten för psykologiskt försvar, ”när någon fabricerar bevis, använder falska experter eller argumenterar på ett avsiktligt missledande sätt så är det skadligt för samhället och ett problem för den demokratiska processen.”

Helsingborgs stad vill dra sitt strå till kampen mot desinformation och lanserar nu en kampanj där läsaren uppmanas att skaffa sig kunskap.

– Vi ser hur mängden ”fake news” och försök till hackerattacker ökar inför EU-valet och vi räknar med att de kommer att intensifieras. Det säger Jonas Berg, säkerhetsansvarig vid Helsingborgs stad. Han tillägger:

– Med fakta spricker desinformation och med kunskap blir det lättare att se igenom falska nyheter och andra illvilliga påverkansförsök.

– Det finns flera sätt att skaffa sig kunskap och på helsingborg.se har vi samlat tips och länkar till bland annat Myndigheten för psykologiskt försvar. Att läsa på och förstå hur otillbörliga påverkansförsök går till är ett bra skydd mot otillbörlig påverkan och en viktig del av vår civila beredskap.

Kampanjen stöds av kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, Christian Orsing.

– Vårt demokratiska samhälle bygger på öppenhet, tillit och transparens. Det är en allvarlig utveckling när vi ser hur desinformation, påverkanskampanjer och cyberattacker ökar både i Sverige och Europa. Därför vill vi med den här kampanjen öka helsingborgarnas medvetenhet och källkritik för att möta desinformation i samhället.

Kampanjen går på Facebook och Instagram.

Mer information:
Jonas Berg, säkerhetschef, Helsingborgs stad, tel. 076-869 02 88
Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad, tel. 070-301 07 26
Presstjänsten, Helsingborgs stad, tel. 042-10 55 55, press@helsingborg.se