Helsingborgs stad får ny näringslivs- och marknadsdirektör

Helsingborgs stad får ny näringslivs- och marknadsdirektör

VD:n och koncernchefen för AB Östgöta Correspondenten, Renée Mohlkert, tillträder sitt nya arbete i Helsingborg den 1 december.

Tjänsten som näringslivs- och marknadsdirektör går i koncentrat ut på att förbättra villkoren för befintliga företag i Helsingborg och Skåne Nordväst, samt att locka hit ännu fler. Född 1960, i botten civilekonom och med en imponerande chefkarriär inom mediebranschen bakom sig är Renée Mohlkert den bland flera kandidater som blivit utvald.

- I Renée får Helsingborg en omvittnat skicklig och drivande affärskvinna vid rodret för våra näringslivsfrågor. Hennes meritlista imponerar och hon verkar ha de personliga egenskaper som krävs för att hålla i de många trådar som tjänsten innebär, säger stadsdirektör Stellan Folkesson som är huvudansvarig för rekryteringen.

- Jag är stolt och glad över det visade förtroendet och ser fram emot att göra allt jag kan för att utveckla och förbättra näringslivsrelationerna i Helsingborg, säger Renée som nu tillsammans med maken letar bostad i Helsingborg. Om de sju åren på Östgöta Correspondenten säger Renée:

- Jag har fokuserat mål- och visionsarbete samtidigt som vi hela tiden haft fokus på marknad och kostnadskontroll. Det har givit goda resultat men efter de här åren ska det bli kul med något nytt och Skåne har länge lockat.

Efter akademiska studier påbörjade Renée yrkeslivet som projektledare inom reklambranschen i början av 80-talet. Därpå följde nya projektledaruppgifter på Vestmanlands Läns Tidning och sedan gick Renée vidare till Göteborgs-Posten, där hon verkade mellan 86-01. Under sin tid på GP var Renée både VD för dotterbolag och säljansvarig för 1,2 miljarder i intäkt med 200 anställda.

2001 gick Renée till AB Östgöta Correspondenten i rollen som VD och koncernchef. Under hennes tid där gick tidningen från dålig lönsamhet till en av branschens mest lönsamma. Corren blev även utsedd till årets Dagstidning och fick flera andra utmärkelser. Vid sidan av de heltidskrävande tjänsterna har Renée även innehaft en rad styrelseuppdrag i mediebranschen, däribland TT:s samt i andra offentligt ägda organisationer.

I arbetslivet forcerar Renée hinder genom ett engagerande och resultatinriktat ledarskap, men på fritiden hoppar hon över dem helt; fälttävlan till häst är Renées stora fritidsintresse och även där har hon utmärkt sig i tävlingssammanhang. Hon har hästar och en gård i Halland.

Fotograf: Oscar Lüren

Mer information: