Helsingborgarnas livsvillkor – 2011 års plan för hållbar utveckling

I dagarna utkommer för sjätte året Helsingborgs stads plan för hållbar utveckling. Planen som belyser livsvillkor i Helsingborg visar både förbättringar och försämringar vid en jämförelse bakåt.

Pressmeddelande från kommunstyrelsens förvaltning 30 maj -11

Det handlar om sju förbättringsområden som påverkar helsingborgarnas hälsa och livsmiljö, var och en för sig men framförallt tillsammans. Områdena är arbete och utbildning, barns och ungas uppväxtvillkor, boende och stadsutveckling, hälsa och levnadsvanor, hälsosamt åldrande, miljökvalitet, trygghet och säkerhet. Den nya planen visar hur livsvillkoren utvecklades mellan 2009 och 2010 och vad staden tar fasta på att förbättra under innevarande år.

Förbättringsområden med positiva tendenser: ekonomisk återhämtning – branschbredd, bland unga är det färre som mobbas, röker och dricker alkohol, bland vuxna är det färre som röker och dricker för mycket alkohol, lägre ohälsotal, resurssvaga områden mot rätt håll, bättre luft och generellt minskad energianvändning, mindre skadegörelse och ökad känsla av trygghet.

Områden med negativa tendenser: ungdomsarbetslöshet, ofullständiga betyg, försörjningsstöd, barnfattigdom, bostadsbrist, personrån och misshandel, skillnader i hälsa.

–        I Helsingborg finns en blocköverskridande politisk enighet om betydelsen av förbättringsområdena. Planen är alltså ett viktigt underlag för oss beslutsfattare när vi bestämmer hur stadens resurser ska användas. Vår strävan är att långsiktigt förbättra samtliga områden för att bidra till en ännu bättre tillvaro för helsingborgarna, där en hållbar balans ska finnas mellan sociala, ekonomiska och miljömässiga hänsyn, säger Lars Thunberg (KD) ordförande i delegationen för hållbar utveckling

Planen bygger på statistisk från register och enkäter som kompletterats med kunskaper och erfarenheter från nämnder, förvaltningar och seminarier med berörda intressenter.

Läs planen i fulltext på www.helsingborg.se/hallbarutveckling
Lars Thunberg (KD) kommunalråd samt ordförande i delegationen för hållbar utveckling, 070-628 43 10
Elisabeth Bengtsson, avdelningschef hållbar utveckling, 070-593 49 11

Johan Persson