Helsingborg står upp för kvinnorna och Man Up Sweden

Idag, den 25 november, är det internationella dagen mot våld mot kvinnor. Kampanjen Man up startade nyligen på Irland för att ändra på kränkande attityder mot kvinnor. Nu ställer sig Helsingborgs stad upp för kvinnor genom kampanjen Man Up Sweden.

Förra året polisanmälde närmare 30 000 kvinnor misshandel i Sverige, men mörkertalet befaras vara mycket större. Under samma år sökte drygt 70 000 kvinnor stöd hos någon av landets kvinnojourer.

Entreprenören och Helsingborgsambassadören Joachim Samuelsson är initiativtagare till kampanjen Man Up Sweden som lanseras idag. Kampanjen Man Up startades av organisationen SAFE Irland och lanserar Man Up Global med Sverige som första land som följer.

- Vi lanserar kampanjen Man Up Sweden idag med syftet att ändra på kränkande attityder och beteende mot kvinnor i vårt samhälle och som förhoppningsvis bidrar till att den sorgliga statistiken av övergrepp drastiskt minskar. För att komma tillrätta med detta behövs att män engagerar sig i frågan. Det här är inget kvinnoproblem, det är ett mansproblem, säger Joachim Samuelsson.

Man Up Sweden har som mål att få massor av människor, och särskilt män, att unisont och öppet säga ifrån. Det räcker nu. Det finns fem viktiga områden för att ta ställning mot kränkningar och övergrepp mot kvinnor och som kampanjen vill att även företag, föreningar och till och med hela städer väljer att genomföra. Helsingborgs stad går nu in som första stad som stöttar kvinnorna och barnen och kampanjen Man Up Sweden.

- Vi står upp för kvinnorna och kampanjen eftersom det är en viktig fråga. Det borde vara en självklarhet att alla har möjlighet till ett liv utan våld och hot. Kampanjen ligger helt i linje med vår vision Helsingborg 2035 och den gemensamma staden. Genom att stödja denna kampanj så kompletterar vi hur vi redan agerar, stöd till kvinnojour och Ickevåldsgrupp för män, och tar därmed frågan ett steg längre, säger Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

För mer information kontakta:
Joachim Samuelsson, entreprenör, telefon 070-846 47 88
Peter Danielsson, (M) kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, telefon 042-10 50 87