Helsingborg släcker för en ljusare framtid

Helsingborg släcker för en ljusare framtid

På lördag 29 mars klockan 20:30 släcker vi Helsingborg för en ljusare framtid. Det är sjätte gången som staden medverkar i världens största miljömanifestation Earth hour. Utöver nedsläckningen är helsingborgarna välkomna att delta i bland annat miljömarknad, konsert, eldshow och fackeltåg.

Lördagen den 29 mars klockan 20:30 släcker hundratals miljoner människor världen över ljuset hemma under Earth hour. Helsingborgs stad släcker för att signalera att staden tar klimatfrågan på allvar.
Det är viss gatubelysning i de centrala delarna av staden, till exempel på Stortorget, Hamntorget, Mariatorget, Sundstorget och Kvickbron som släcks. Även ikonbyggnader i staden kommer att vara helt eller delvis mörka under Earth hour, till exempel Kärnan, Rådhuset, Dunkers kulturhus, Stadsbiblioteket, Stadsteatern och Konserthuset samt vattentornen på Råå och på Fredriksdal.

Aktivt klimatarbete i Helsingborg

Utöver nedsläckningen, som är en symbolhandling, arbetar Helsingborgs stad aktivt med klimatfrågan genom miljömålen. Till exempel har redan målet att energi från solceller år 2020 ska utgöra minst 0,5 GWh per år uppnåtts. År 2013 var den årliga produktionen från solceller 0,55 GWh. Ett annat mål är att energianvändningen i kommunalägda lokaler, bostäder och andra kommunala verksamheter ska ha minskat med 20 procent år 2020 jämfört med 2005 års nivå. Redan år 2012 hade både Kärnfastigheter och Helsingborgshem minskat sin energianvändning med 18 procent.

Inte bara mörker

Helsingborgs stad uppmanar fastighetsägare, restaurang- och butiksinnehavare samt privatpersoner att släcka ner under Earth hour. Förutom att släcka ljuset en timme är helsingborgarna välkomna att ta ställning i klimatfrågan genom att delta i en rad aktiviteter i Earth hour-programmet:

Lördag 29 mars 2014

RumEtt, Dunkers kulturhus

Klockan 16:00 Miljömarknad med smakprover av miljöprodukter och presentation av hållbara tjänster.

Klockan 17:00 Energisnål konsert med lokala band, artister och poeter. Konferencier är Peter Wahlbeck, som även visar en miljöfilm.

På Dunkers entrétrappor

Klockan 20:00 Eldshow med Favilla.

Klockan 20:10 ”Helsingborg växer hållbart”, tal av Magnus Jälminger, stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Klockan 20:20 Drumcorps spelar.

Klockan 20:30 Nedsläckning. Eldshow med Favilla. Facklorna tänds.

Klockan 20:45 Fackeltåg genom staden. Vi går från Sundstorget mot Konserthuset längs med Drottninggatan, korsar Drottninggatan vid övergångsstället vid Roskildegatan, mot S:t Jörgens plats och in på Kullagatan. Därefter över Stortorget till Mariatorget.

Klockan 21:00-21:40 Avslutning i S:ta Maria kyrka med konsert av kulturskolan. Musikstunden arrangeras i samarbete med Svenska kyrkan.

För mer information:

Eric Eliasson, projektledare Helsingborgs stad,