Helsingborg ska samarbeta med indonesisk stad

Pressmeddelande från stadsledningsförvaltningen 23 jan -13

Helsingborgs stad har valts ut bland svenska kommuner att tillsammans med staden Probolinggo i Indonesien inleda ett samarbetsprojekt inom hållbar stadsutveckling.

– Det känns hedrande att Helsingborg blivit utsedd att delta i detta internationella utvecklingsprojekt, särskilt när skälet är vårt framgångsrika arbete. Jag hoppas att vi kan bidra till en mer hållbar utveckling i Probolinggo, men också att vi får nya perspektiv på vårt arbete, säger kommunalråd Lars Thunberg (KD) som håller samman Helsingborgsgruppen.

Probolinggo är en kuststad på östra Java i Indonesien med drygt 200 000 invånare. Samarbetet utgör ett unikt tillfälle för aktörer i både Helsingborg och Probolinggo att förbättra sina kunskaper och bygga förutsättningar för hållbara städer. Deltagarna i detta projekt är förutom representanter från både Helsingborgs stad och Probolinggo, även Ministry of Public Works och kommunförbundet Apeksi i Indonesien.

Syftet är att stimulera en hållbar utveckling i Probolinggo och bidra till förbättrade levnadsvillkor för invånarna, men också att introducera nya koncept och idéer i Helsingborg. På söndag reser en delegation med politiker och tjänstemän på ett första besök till Probolinggo.

– Det vi kommer att fokusera på är främst miljöpedagogik och kretsloppsanpassad avfallshantering. Det känns väldigt bra att både välrenommerade Miljöverkstaden och återvinningsbolaget NSR finns med i det konkreta arbetet och deltar i resan. Båda verksamheter ses som nationellt ledande och har också rönt stort internationellt intresse, säger Lars Thunberg.

Samarbetet sträcker sig till december 2013 och samordnas av SKL (Sveriges kommuner och landsting) och SKL International på uppdrag av Sida. Projektets genomförande bygger på det så kallade ”SymbioCity Approach” – ett förhållningssätt till hållbar stadsutveckling utvecklat av Sida. Detta är ett område där det råder stort intresse internationellt för svensk kunskap och erfarenheter. Projektet är en del av svensk biståndspolitik och finansieras helt av Sida, vilket inbegriper såväl resa som arbetstid för Helsingborgsdelegationen.

Med på resan följer tre politiker, kommunalråden Lars Thunberg (KD), Anna Jähnke (M) samt Inger Nilsson (S), vice ordförande NSR. Tjänstemän från Miljöverkstaden och NSR följer också med. (Miljöverkstaden Helsingborg bedriver ett unikt program för miljöpedagogik och stödjer skolor i miljöundervisning. NSR, Nordvästra Skånes Renhållnings AB, är ett delägt kommunalt bolag inom renhållning, återvinning och biogasproduktion.)

Lars Thunberg (KD), kommunalråd Helsingborg, tel: 070-628 43 10
Mats Jarnhammar, Project Manager, SKL International, tel: 070-656 12 32