Helsingborg Pianofestival på Dunkers Kulturhus

Det är redan fem år sedan pianofestivalen i Helsingborg startades på Dunkers Kulturhus genom samarbete mellan pianisten Per Tengstrand och Dunkers Kulturhus dåvarande musikproducent Per Nyrén. Intresset för festivalen har ständigt ökat både bland publiken och de deltagande pianisterna. Årets upplaga har därför utökats till att omfatta sju dagar 5–11 augusti. Även i år är Per Tengstrand en viktig person med sitt stora kontaktnät. Han har lockat hit den norske mästaren Håvard Gimse, som i en amerikansk musiktidning kallades ”en ny skandinavisk klavergud”. Hans solokonsert 9 augusti presenterar främst norsk musik. Naturligtvis blir det då mycket av Grieg, men vi får även bekanta oss med mer okända namn som Geirr Tveitt (1908–81), som inspirerades mycket av folkmusiken, och Harald Saeverud bl a med hans starka Kämpeviseslåttern. Festivalen inleds söndag 5 augusti på ett nytt sätt med dubbelpianokonserten som tidigare avslutat festivalen. Radarparet Per Tengstrand och Shan-shan Sun spelar i år ovanlig musik: Tjajkovskijs Nötknäpparsviten och musik av Franz Waxman, en av Hollywoods flitigaste och mest framgångsrika filmkompositörer. Han var inte bara filmkompositör utan skrev mycket annan musik som börjar uppmärksammas allt mer runt om i världen. På konserten får man också höra Saint-Saëns charmerande Djurens karneval där pianistparet får assistans av en instrumentalgrupp från Helsingborgs Symfoniorkester under ledning av Fredrik Burstedt. Här återfinns bl a det berömda cellosolot i Svanen. Tidigare på dagen 15.00 får också barnen en chans att fascineras av Saint-Saëns musik vid en speciell barnkonsert, ett nytt grepp för i år, med fri entré för barn som kommer utklädda till djur. Förra årets lyckade nysatsning, Helsingborgs Dagblads önskekonsert, blev en strålande succé med publik överallt i entréhallen, på stolar och på trappsteg eller stående. I år är det dubbelt så många anmälda pianister till Master Class än tidigare. Många är unga, mellan 12–16 år, men redan mycket långt komna i sitt pianospel. I Stockholm finns Sveriges mest framgångsrika pianopedagog, Tamara Jeltova från Ryssland, vars elever vinner pris i alla pianotävlingar. Hon har redan skickat fyra av sina elever till årets festival. Den snabbtänkte pianopedagogen Romuald Sztern undervisar hela veckan med aldrig svikande entusiasm tillsammans med de konserterande pianisterna. Framgången för pianofestivalen beror till stor del på Per Tengstrands personliga engagemang och det gläder oss att han även hinner med att spela mycket själv. Han har under tidigare år gett sig i kast med de allra största uppgifterna som Liszts H-mollsonat, Schumanns C-durfantasi, Brahms F-mollsonat och Beethovens gigantiska Hammerklaversonat. På festivalens avslutningskonsert 11 augusti presenterar han ett magnifikt program med bl a Liszts Dantesonat och Prokofievs sjunde pianosonat. Före varje konsert håller Per Nyrén konsertintroduktioner och det är att märka att eftersom dom hålls i Teatersalen kan vi inte ta in mer än 150, så först till kvarn… Vi är mycket glada över att firma Juul-Sörensen även i år ställer ut flyglar och pianon som var och en kan spela på när som helst, men kanske inte under pågående konsert. Välkommen alltså till vår jubileumsfestival som lovar att bli minst lika spännande som de tidigare. Helsingborg Pianofestival 2007 Datum: 5–11 augusti 2007 Plats: Dunkers Kulturhus Mer info: Per Nyrén, producent för Helsingborg Pianofestival 0435-20355 Pressbilder: www.dunkerskulturhus.se Program: Söndag 5 augusti 10.00, 14.00 Master Class med Romuald Sztern 15.00 Barnkonsert Camille Saint Saëns: Djurens karneval med Per Tengstrand, Shan-shan Sun samt medlemmar ur Helsingborgs Symfoniorkester 20.00 Konsert med Shan-shan Sun och Per Tengstrand samt medlemmar ur Helsingborgs Symfoniorkester Francis Poulenc: Sonat för två pianon, Camille Saint-Saëns: Djurens karneval. Introduktion 19.00 med Per Nyrén, musikproducent. Måndag 6 augusti 10.00, 14.00 Master Class med Per Tengstrand Tisdag 7 augusti 10.00, 14.00 Master Class med Per Tengstrand 13.00 Lunchkonsert med elever som deltar i festivalen 20.00 Konsert med elever som deltar i festivalen Onsdag 8 augusti 10.00, 14.00 Master Class med Per Tengstrand och Romuald Sztern 13.00 Lunchkonsert med elever som deltar i festivalen 20.00 Helsingborgs Dagblads Önskekonsert med elever och lärare vid festivalen Torsdag 9 augusti 13.00 Lunchkonsert med elever som deltar i festivalen 20.00 Konsert med Håvard Gimse. Musik av bl a Grieg Introduktion 19.00 med Per Nyrén, musikproducent Fredag 10 augusti 10.00, 14.00 Master Class med Håvard Gimse 13.00 Lunchkonsert med elever som deltar i festivalen Lördag 11 augusti 10.00, 14.00 Master Class med Håvard Gimse och Romuald Sztern 13.00 Lunchkonsert med elever som deltar i festivalen 20.00 Konsert med Per Tengstrand. Franz Liszt: Dantesonat m m Introduktion 19.00 med Per Nyrén, musikproducent Plats: Önskekonsert hålls i Entréhallen, övriga konserter i Konsertsalen, plan 2, introduktioner i Teatersalen, plan 2 Entré: Hela festivalen 500 kr, barn/stud 250 kr (Barnkonserten ej inkluderad) Barnkonsert fri entré för barn som klär ut sig till djur, övriga 50 kr Lunchkonsert, elevkonsert tisdag kväll samt Önskekonsert fri entré Master Class 50 kr/dag Kvällskonsert 180 kr, barn/stud 100 kr (Introduktionen ingår i entrén men den garanterar inte plats, Teatersalen rymmer max 150 pers.) Maria Schreiber Informationsassistent Dunkers Kulturhus Kungsgatan 11 SE-252 21 Helsingborg, Sweden Tel/Phone: +46(0)42-10 48 13 Fax: +46(0)42-10 74 10 www.dunkerskulturhus.se

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562