Helsingborg - ny chef för vård- och omsorgsförvaltningen

Helsingborg - ny chef för vård- och omsorgsförvaltningen

En enig kommunstyrelse utsåg den 13 juni Britt-Marie Börjesson, kommunchef i Tranemo, till ny förvaltningschef för vård- och omsorgsförvaltningen.

- Det är oerhört glädjande att vi nu enats kring Britt-Marie. Hon är helt rätt ledare för att fortsätta utvecklingen av vårt kvalitetsarbete och skapa förutsättningar för en än mer decentraliserad och värdegrundsdriven vård och omsorg, säger Richard Lundberg (M) ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

- Britt-Marie Börjesson tror jag är rätt val för att utveckla och förvalta förvaltningens tradition av skickligt ledarskap, säger Ingela Andersson (S), kommunalråd och vice ordförande i vård-och omsorgsnämnden.

Britt-Marie har lång erfarenhet från arbete med människor och ledarskap, i både kommunal och statlig regi. Hon har högskoleutbildning inom vård och omsorg. 2002 gick hon ut Svenska Kommunförbundets Toppledarprogram. Inom arbetslivet har femtioåriga Britt-Marie arbetat sig upp från vårdbiträde, via flera chefstjänster inom vård- och omsorg samt socialförvaltning, för att tillträda som kommunchef i Hylte -06. Mellan 08-10 tjänstgjorde hon som socialdirektör vid länsstyrelsen i Västra Götaland och blev -11 rekryterad som kommunchef i Tranemo. Britt-Marie har ett stort intresse för samarbete och ledarskap. Hon kommer från en familj av småföretagare och har entreprenörsandan och nyfikenheten i behåll. Att skapa nätverk som sträcker sig över invanda gränser tilltalar Britt-Marie, som har ett stort intresse för offentlig sektor.

- Det är mycket glädjande att Britt-Marie Börjesson blivit rekryterad. Hon är en duktig ledare med positiv attityd och relevanta erfarenheter för uppdraget, säger stadsdirektör Palle Lundberg.

- ­Jag är jätteglad för tjänsten, ser fram emot Helsingborg och min nya arbetsplats. Jag har ett stort intresse för utvecklingsfrågor inom vård- och omsorg. I Helsingborg finns många intressanta områden att utveckla, säger Britt-Marie Börjesson.
Britt-Marie är gift, har tre barn och bor i Varberg. Hon tillträder tjänsten den 1 oktober och ersätter då tillförordnade förvaltningschefen Lars Olof Nilsson. Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborg har cirka 2300 medarbetare.

Britt-Marie Börjesson, kommunchef i Tranemo: 076 - 643 05 00
Richard Lundberg (M) ordförande i vård- och omsorgsnämnden: 073-231 13 49