Helsingborgs Världskör Foto: Anna Bank

Hela Helsingborg på scenen när nationaldagen firas på Fredriksdal

Helsingborgs Världskör utgör stommen för det musikaliska programmet på årets nationaldagsfirande på Fredriksdal. Det är fri entré och ett heldagsprogram där kulturpriser delas ut, nya medborgare välkomnas och Helsingborgs rika föreningsliv visar upp sig.

Det kommer att bli trångt men ösigt från nationaldagsscenen där Världskören får sällskap av sällskap av Helsingborgs brassband, barnkör och Folkdansens vänner.

- Med över 100 sångare och 20 språk visar Helsingborgs Världskör på både mångfalden och kreativiteten i kommunen. Kören har blivit en mötesplats där vi kan träna oss i samspel, delaktighet och tillit. Sådana mötesplatser behöver vi fler av, säger Jonas Engström, gospelprofil och prisbelönt körledare.

Jonas Engström kommer även att vara konferencier tillsammans med Hanna Forsberg under eftermiddagens nationaldagsceremoni, mellan 14.00 och omkring 15.30.

Precis som i fjol välkomnar fullmäktigeordförande Mats Sander då också nya medborgare.

Årets kulturstipendiater, konstnären My Sjöberg och musikalartisten Nils Weibull tar emot sina stipendier och kulturpristagare Rolf Sjölander mottar sitt pris.

En av grundtankarna med Helsingborgs officiella nationaldagsfirande är att programmet skapas av och för helsingborgarna.

I år deltar 35 föreningar, från scouter och idrottsföreningar, till kulturföreningar och klimatorganisationer. En hel del säljer på kaffe, mat och erbjuder möjlighet att prova på deras verksamhet. Hos Helsingborgs IF finns det möjlighet att träffa spelare och öva bollteknik.

Hela friluftsmuseet visar upp sig och bjuder också in till årets sommarutställning Biofili – en kärlekshistoria av Elin Unnes.

Hela programmet: https://fredriksdal.se/se-och-gora/nationaldagen-pa-fredriksdal/

Pressansvarig: Anna Rosenberg, anna.rosenberg@helsingborg.se
    Innehållsansvarig: Elin Pettersson elin.pettersson@helsingborg.se och
    Maria Axelsson maria.axelsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Anna Rosenberg

Pressansvarig Kulturförvaltningen 0732-31 57 36