En vingård i nordvästra Skåne. Foto: Dennis Camitz/Helsingborgs stad

"Glädjande att regeringen tillåter gårdsförsäljning"

"Det är ett mycket glädjande besked att regeringen idag meddelar att man kommer att tillåta gårdsförsäljning från och med 2025." Det säger Peter Schölander (M), Höganäs, Robin Holmberg (M), Ängelholm och Christian Orsing (M), Helsingborg i ett gemensamt uttalande.

"Initiativet för gårdsförsäljning är en frihetsreform som vi, Höganäs, Helsingborgs och Ängelholms kommuner, har arbetat med i många år för att förverkliga, gemensamt och var för sig.

I utformandet av den nya lagen har vi bland annat framfört att ett tak om produktionsvolym riskerar att bli tillväxthämmande för företagen. Vårt förslag har varit att även odling av de väsentligaste råvarorna ska ske i nära anslutning till försäljningsstället. Det garanterar att gårdsförsäljning blir småskalig försäljning på gård, men inte tillväxthämmande för företagen.

Det framgår nu i regeringens lagförslag att man har hörsammat oss gällande närodlad produktion men enbart för odling av vindruvor och dessutom behållit produktionsvolym-taket"

– Det är en överdriven påföljd, riktad enbart mot vingårdar som vi inte förstår men vi är i grunden mycket nöjda med att en ny lag nu är på väg fram, säger Peter Schölander, kommunstyrelsens ordförande i Höganäs kommun.

Enligt regeringen kommer beslutet fattas i juli och efter det kan den nya lagen förhoppningsvis införas under första halvåret 2025.

– Steg för steg blir Sverige lite friare. Anledningen till att våra tre kommuner arbetat med att påskynda lagförslaget om gårdsförsäljning är för att vi vet hur viktigt det är för jobben, besöksnäringen och gastronomin i vår region. Det säger Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

– Vi har stor förståelse för att EU-lagstiftningen och värnandet av det svenska detaljhandelsmonopolet är en komplex fråga. Därför är vi mycket glada att man nu har hittat en tydlig väg framåt, säger Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande i Ängelholms kommun.

Frågor besvaras av

Peter Schölander (M), kommunstyrelsens ordförande, Höganäs kommun, 042-33 71 95, peter.scholander@hoganas.se

Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande, Ängelholms kommun, 072-988 70 00, robin.holmberg@engelholm.se

Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad,070-301 07 26, christian.orsing@helsingborg.se