Forskning visar på individuell utveckling genom kollegial handledning

Forskning visar på individuell utveckling genom kollegial handledning

Helsingborg stad har i ett samarbete med Feelgood företagshälsovård och Lunds universitet gjort en pilotstudie i hälsofrämjande metod för kontaktyrken. Den har bland annat resulterat i en handledningsmodell med syfte att bidra till ökad frisknärvaro och att utveckla de hållbara relationer som finns på arbetsplatsen.

Pilotstudien bestod av en salutogen handledningsmodell som utvecklades i samarbete mellan Helsingborgs stad, Feelgood företagshälsovård och Lunds universitet. Cirka 75 medarbetare på skol- och fritidsförvaltningen, vård- och omsorgsförvaltningen och socialförvaltningen deltog i studien under våren och hösten 2019.

Syftet med handledningsmodellen är att den ska bidra till att öka frisknärvaro och utveckla de hållbara relationer som finns på arbetsplatsen. Inom pilotstudien var ambitionen också att utforska och lära av arbetsvardagen med målet att främja det friska och det som fungerar i vardagen.

– Förhoppningen är att konceptet för individuell utveckling genom kollegial handledning ska ge medarbetarna ökad självkännedom och empatisk förmåga samt ökad kapacitet att härbärgera, en förmåga att reflektera över sådant som sker i en krävande arbetssituation, säger projektledare Agneta Kallstenius, arbetsmiljöcontroller på HR-avdelningen i Helsingborgs stad.

Rapporten och handledarmanualen finns att läsa här: https://intranat.helsingborg.s...

För mer information kontakta:
Agneta Kallstenius, projektledare, tel: 042-103028, mobil: 0732-315 753, Agneta.kallstenius@helsingborg.se

Henrik Loodin, forskare vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Campus Helsingborg, Lunds universitet, tel: 042-356665, mobil: 0730-274533, Henrik.loodin@ism.lu.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.