FN -veckan 2013 i Helsingborg

19/10–27/10
I Helsingborg, med start 19 oktober och nio dagar framåt, samlas ett antal program som vill ge stöd till FNs barnkonvention, artikel 31.  Artikeln handlar om barns rätt till vila och fritid.
Dunkers kulturhus och Drottninghög är platserna för arrangemangen, som innehåller musik, teater, klurande och skapande, rapparen och debattören Behrang Miri, föredrag, gospel och film.
Artikel 31 lyder så här:
1. Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder samt rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet.
2. Konventionsstaterna skall, respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet och skall uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet samt för rekreations- och fritidsverksamhet.

Familjelördag
Vi skapar och klurar, kollar och pratar upptäcker och upplever tillsammans barn och vuxna. Denna lördag är vi i utställningen På gränsen, laddar inför FN-veckan och lär oss mer om barnens historia i Helsingborg.
Fri entré för en vuxen med barn.
Lördag 19/10 kl 12:00 – 16:00
Dunkers kulturhus

Radiohjälpens insamling för Världens barn
Stödkonsert för Världens barn med Kulturskolans Consert Band och Junior Band.
Entré
Lördag 19/10 kl 14.00

Söndagsscen: Baddaren med Carrasco Dance Company
Ett spännande lopp om fem simmerskors strävan efter att bli den bästa. Detta fartfyllda dansmaraton bjuder på skratt tårar och rena glädjeyran. Vad krävs det för att vinna? Hur långt är man villig att gå? Badmössa på!
För barn 7 till 12 år
Ingår i SALTO dansfestival. www.carrascodance.com
Samarr: Medborgarskolan
Entré: 50 kr
Söndag 20/10 kl 15:00
Dunkers kulturhus, Teatersalen

Radiohjälpens insamling för Världens barn
Kulturskolan ger konsert för Världens barn. Ingen entré, men möjlighet att lägga bidrag i insamlingsbössorna.
Söndag 20/10 kl 13:00 och 15:00
Dunkers kulturhus, Konsertsalen

Tema FN: Romer och Resandefolket.
Stefano Kuzichov och Elvis Stan från projekt Romsk inkludering berättar om sitt arbete.
kl 19:00 ges föreställningen Resandeblod med musik- och berättargruppen Som Sagt.
Fri entré
Publiken bjuds på mat.
Onsdag 23/10 kl 17:00-20:00
IdeA Drottninghög, Drottninghögs bibliotek

Behrang Miri – rappare och debattör
Behrang Miri är en musiker och mångsysslare med stor erfarenhet från arbete med barn och unga kopplat till social mobilisering, folkbildning och gräsrotsorganisering. Han har arbetat fram metoder för hur man kan arbeta med hiphop som ett pedagogiskt verktyg kopplat till språkutveckling, flerspråkighet. 2004 var Behrang Miri med och startade upp RGRA (Rörelsen Gatans Röst och Ansikte) och han har även varit konstnärlig ledare för barn- och ungdomsverksamheten på Kulturhuset.
kl 13:00  uppträder Behrang Miri på temat Barnkonventionen: Barns rätt till kultur för Dalhems och Drottninghögs mellanstadium.
kl 14:00 Hip Hop som pedagogiskt verktyg:
Behrang Miri föreläser för intresserade vuxna kring kulturen som ett redskap för ungas eget växande och inkludering i samhället.
Fri entré.
Torsdag 24/10 kl 13:00 & 14:00
Drottninghögsskolan, Drottninghög C

Keep the dream alive
En FN-konsert i Martin Luther Kings anda med Gospelkören Onne Nation med gäster, bl. a Laila Adele musikalartist från Miss Saigon Malmö.
Fri entré.
Torsdag 24/10 kl 18:00
Den Gode Herdens kyrka, Drottninghög C

Mellanlandet
Flykten slutar här. Varje dag tvingas barn att lämna sina hem, sin trygghet, sina vänner och familj för att fly till säkerheten. Ungefär 14 000 barn kommer varje år till Sverige. Nästan alla har fått sina rättigheter kränkta innan och under flykten. Men en del av barnen blir kränkta även i Sverige. Vi vill visa på hela kedjan för barn som befinner sig på flykt: den särskilda problematiken som drabbar barnen i hemlandet som gör att de tvingas att fly, deras utsatthet under flykten och deras situation när de väl kommer till Sverige. Flykten slutar här.
Kvällen innehåller bl. a "Flykten slutar här”, en film gjord av Unicef i samarbete med filmarna Frank Aschberg och John Hellberg
Fri entré
Torsdag 24/10 18:00

Familjelördag
Vi skapar och klurar, kollar och pratar, upptäcker och upplever tillsammans barn och vuxna. Denna lördag är vi i utställningen A kick Out of Africa. Välkomna till första helgen med Barnens bästa biennal.
www.barnensbastabiennal.se
Lördag 26/10 kl  12:00-16:00
Dunkers kulturhus

Igen med Åbend Dans
Rulla-igen. Snurra-igen. Hoppa-igen. Flyga-igen….Glädjen över att upptäcka sin kropp och bemästra rörelsen. Glädjen över att låta musiken ta över, knäppa på ljus… och av…och på….Glädjen av att vara tillsammans. Så mycket man har att upptäcka! En dansföreställning att njuta av tillsammans med de allra minsta.
För barn från 6 månader till 4 år
Entré 50 kr
Ingår i SALTO dansfestival. www.aabendans.dk
Speltid: 50 min inkl lektid i scenografin
Samarr: NBV
Söndag 27/10 kl. 13.00 och kl. 15.00
Dunkers kulturhus, Teatersalen

Arrangemangskontakt:
Anna – Stina Enblom
tfn 042-10 54 65
anna-stina.enblom@helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.