Filmskapare tävlar i Minutfilmsfestivalen på Dunkers kulturhus

Filmskapare tävlar i Minutfilmsfestivalen på Dunkers kulturhus

I höst arrangerar Sveriges film- och videoförbund Minutfilmsfestivalen i tre olika städer i Sverige. Festivalen avrundas söndag 14 november på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Under festivalen är 74 filmer med och tävlar och det är publiken som väljer ut vilka bidrag som ska vinna. Festivalprogrammet är uppdelat i fem olika filmpass och utöver tävlingsdelen visas också lokalt utvalda filmer samt vinnande filmer från Sveriges kortfilmsfestival 2021.

Upplägget bygger på att filmerna får vara max 60 sekunder långa. Totalt är 74 filmer med och tävlar på de tre stoppen i Karlstad, Norrköping och Helsingborg. Filmskaparna kommer från hela landet. Intresset för att skapa egna filmer är stort och det är just involveringen av besökarna som gör festivalen unik. Dunkers kulturhus avdelningschef för program och produktion, Fredrik Öjbro, berättar:

- Det känns fantastisk att se hur många händelser som nu börjar gå igång igen efter att restriktionerna släppts. Att publiken agerar jury och avgör de vinnande bidragen tillför oerhört mycket till festivalstämningen. Film handlar till stor del om oss som tittar och det finns så många olika faktorer som avgör om publiken kommer att älska en film eller inte.
Vi är glada att vi, tillsammans med Sveriges film- och videoförbund samt med stöd från Helsingborgs stad, kan arrangera Minutfilmsfestivalen på Dunkers kulturhus.

Att tävla med kortfilmer har varit aktuellt sedan 1980-talet. I dag är intresset betydligt större och filmskaparna ännu fler. Sedan sociala mediers intåg har produktionen av kortfilmer ökat och det är just i dessa kanaler samt som kortare introduktionsfilmer som minutfilmerna hittar sin målgrupp. Minutfilmsfestivalen är ett heldagarrangemang söndag 14 november och pågår mellan klockan 12.00–18.00. Festivalen arrangeras tillsammans med Kulturens Bildningsförbund och lokala medlemsklubbar. För besökare som skriver upp sig som delaktig i Kulturens folkbildningsverksamhet är det fri entré. Ordinarie entré är 50 kronor.

Arrangemangkontakt:
Per Lundgren, vice ordförande i Sveriges Filmförbund
per.lundgren@jurab.se

Fredrik Öjbro, avdelningschef program och produktion Dunkers kulturhus
fredrik.ojbro@helsingborg.se

Presskontakt:
Tommy Esbjörnsson
tommy.esbjornsson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562