Ekonomin allt bättre i Helsingborg

Pressmeddelande från kommunstyrelsensens förvaltning 071010 Stadens delårsbokslut per den 31 augusti uppvisar ett resultatutfall på + 198 miljoner kronor. Resultatet innehåller realisationsvinster från bland annat sålda aktier i Renhab samt resultatavräkning av långsiktig placering (+ 39 mnkr), sålda fastigheter (+ 26 mnkr), samt reglering av del av fordran gentemot HIF (+ 11 mnkr). Med beaktande av ovanstående engångseffekter, svängningarna på finansmarknaden och svajiga skatteprognoser prognostiseras helårsutfallet att bli något lägre än periodbokslutet, + 184 mnkr. Resultatrapporten innehåller även en känslighetsanalys beträffande helårsprognosen. Denna varierar mellan + 262 mnkr ned till + 161 mnkr Stadsdirektör Stellan Folkessons kommenterar; ­­­- Det är glädjande att kunna konstatera att nämnders och styrelsers kostnadsutveckling i allt väsentligt mycket väl följer årets budget. Detta förhållande innebär att stadens ökade intäkter ger direkt positiv effekt på stadens resultat. - Ett litet varningens finger beträffande resultatutvecklingen kommande år är dock på sin plats. Helsingborgs inbetalningar i det nationella utjämningssystemet för LSS ökar kraftigt nästa år (20 mnkr), förslaget till ett förändrat skatteutjämningssystem innebär för Helsingborg vid fullt genomförande 40 mnkr lägre skatteintäkter. Till glädje för många av våra anställda, särskilt inom Kommunals avtalsområde kommer nästa års löneavtal innebära högre personalkostnader för staden. Dessa faktorer medför troligen att resultatnivån för Helsingborg kommer att sjunka väsentligt framöver. Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande; - En god och välskött ekonomi utgör en grundförutsättning för att staden ska kunna erbjuda invånarna service av hög kvalitet i livets alla skeden och kunna genomföra strategiska infrastruktursatsningar. - Femklöverns målprogram genomförs successivt och enligt plan. Inom flera verksamhetsområden ökas utbudet av utförare och därigenom valfriheten för helsingborgarna. Arbetet med att i ännu högre grad sätta Helsingborg på kartan fortgår med kraft. Perioden för delårsbokslutet avser 1 januari 2007 - 31 augusti 2007. För mer information: Stellan Folkesson, stadsdirektör Helsingborgs stad: 073-231 12 50 Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, Helsingborgs stad: 042-10 50 87

David Lundin

Presskontakt Presskommunikatör 0723-981261