Den vackra korndådran blommar i juni och juli. Foto: Anna Bank.

Ekologiskt lantbrukarpar räddar hotade korndådran

Korndådra var tidigare en vanlig växt i kulturlandskapet, men är nu väldigt nära att försvinna från Skåne. En av artens sista växtplatser är den ekologiska mjölkgården Hörrs byagård i Sjöbo kommun. Därifrån samlade Fredriksdal museer och trädgårdar in 125 frön 2017. Efter tre års odling får nu några tusen frön flytta tillbaka till gården vid Tolånga.

Skånes natur är ett kulturlandskap som har brukats i tusentals år. Det har gett förutsättningar för en rik biologisk mångfald. Men mångfalden är beroende av fortsatt hållbar användning av naturen och idag är en stor del av Skånes växter och djur upptagna i Sveriges rödlista. Många av dem hör hemma i åkerlandskapet, där ändrade metoder i lantbruket har minskat mångfalden. Några av åkrarnas ogräs är idag bland landets mest hotade växter. Korndådra är en av dem.

För att säkra förekomsten av korndådra i Skåne inleddes en räddningsaktion under 2017 när frön samlades in från Hörrs byagård vid Tolånga i Sjöbo kommun. Efter tre års odling på Fredriksdal museer och trädgårdar i Helsingborg får korndådran nu flytta tillbaka till Hörr – med mångdubbelt fler frön.

- Vi vill bidra till att växten ska finnas kvar i Skånes flora. Särskilt lovande är att den hör hemma på Hörrs byagård som Helena och Tommy driver ekologiskt. Deras lantbruk skapar goda förutsättningar för att bevara den här arten, säger Jakob Sandberg som är biolog och arbetar med att bevara vilda växter i odling på Fredriksdal museer och trädgårdar.

Hörrs byagård är en av mycket få platser i Skåne där korndådra fortfarande växer. Här driver Helena Hepp och Tommy Andersson KRAV-certifierad djurhållning för mjölkproduktion och växtodling. För korndådra kan lantbruk utan kemiska bekämpningsmedel vara avgörande för om växten kan finnas kvar i Skåne i framtiden. Mjölkkorna på Hörrs byagård skapar behov av att odla ekologiskt foder, vilket i sin tur ger korndådran en lämplig livsmiljö. Det blir tydligt att matproduktionen påverkar den vilda mångfalden.

Länsstyrelsen Skåne ansvarar för arbetet med hotade vilda växter och djur i länet och står tillsammans med Fredriksdal för åtgärden för att bevara korndådran.

- Vilda växter ska alltid i första hand bevaras i naturen, menar Gabrielle Rosquist som arbetar med hotade arter på Länsstyrelsen Skåne. Men för de mest hotade arterna kan det vara nödvändigt att samla in, odla fram fler frön eller plantor ex situ och sätta tillbaka ut i habitat med lämplig skötsel i naturen.

Fröna av korndådra kommer sås ut i två av gårdens åkrar med vårsått korn. När korndådra blommar i juni kommer man kunna utvärdera hur väl utsådden lyckats.

Bevarandet av hotade växter i Skåne genom odling är ett samarbete mellan Fredriksdal museer och trädgårdar, Länsstyrelsen Skåne, Lunds universitet, Botaniska trädgården i Lund och Lunds botaniska förening.

Mer om korndådran kan man läsa hos SLU Artdatabanken.

Utsådd av korndådra sker på Hörrs byagård, Sjöbo kommun

Onsdag 19 maj 2021 klockan 10.00

Kontaktpersoner:

Jakob Sandberg
Fredriksdal museer och trädgårdar
Helsingborgs stad
jakob.sandberg@helsingborg.se

Gabrielle Rosquist
Länsstyrelsen Skåne
gabrielle.rosquist@lansstyrelsen.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.