Dyrt missnöje med hantverkstjänster

Många klagomål till konsumentvägledarna handlade om hantverkstjänster förra året. Problemen kom på tredje plats, strax efter inställda flygresor och köp av begagnad bil.

En undersökning som Konsumentverket gjort visar att problem med hantverkartjänster kostar konsumenterna cirka 10 miljarder kronor varje år. Siffran är från 2017, men problemen har knappast blivit färre sedan dess. Fler kvinnor än män tycker också att det är svårt att klaga på hantverkaren.

Så här på våren blommar renoveringsbehoven och byggprojekten upp. En ny altan, byte av takpapp, ett nytt kök eller uppdaterat badrum – projekten är varierande, men ofta handlar det om stora pengar och höga förväntningar på slutresultatet. Och vi är många som behöver köpa hjälp av proffs.

Många gånger går allt bra, men ganska ofta är det något som krånglar: Hantverkarna dyker inte upp när de ska, priset blir dyrare än vad du trodde och badrummet klarar inte en rejäl rotblöta.

- Det är vanligt att konsumenter hör av sig till oss på konsumentvägledningen. De är missnöjda med resultatet av ett byggprojekt, eller att det blir försenat. Vårt råd är att man alltid ska göra noggranna efterforskningar om företaget först. Det är väl investerad tid, säger konsumentrådgivare Fredrik Falkenström.

- Ett annat råd är att man ska skriva avtal med företaget om vad som ska göras. Det är ett bra sätt att tvingas vara tydlig, för båda beställare och utförare. Det kan avsevärt minska risken för missförstånd, säger konsumentrådgivare Julia Jonasson.

Konsumentverket har både kostnadsfria avtalsmallar, broschyrer och bra information på webben. Goda råd kan konsumenterna få av kommunernas konsumentvägledare och av Hallå konsument.

Fakta: Osäkra konsumenter

Konsumentverkets undersökning visar att fler kvinnor än män tycker att det är svårt att klaga på hantverkstjänster. Bara 45 procent av kvinnorna och 57 procent av männen i undersökningen kände sig trygga att klaga till företaget om de inte var nöjda med hantverkstjänsten. 40 procent av kvinnorna och 29 procent av männen med erfarenhet av misslyckade hantverksköp kände sig inte välinformerade om sina konsumenträttigheter.

Konsumentverkets konsumentmarknadsundersökning från 2020 ger inte svar på varför det ser ut så här.

Helsingborgs konsumentrådgivare har sitt säte hos kontaktcenter, Stortorget 17.

Mer information:

Fredrik Falkenström, konsumentrådgivare, 042-10 50 00

Julia Jonasson, konsumentrådgivare, 042-10 50 00

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.