Djurförbud för Vikenbonden

Gunnar Nilsson i Viken, Höganäs kommun, som blivit rikskänd som ”Vikenbonden” för sina s k monstertjurar av rasen Belgisk Blå, har genom en dom från Kammarrätten i Göteborg igår den 5 december 2007 fått djurförbud. De nötkreatur som han har kommer att omhändertas. Gunnar Nilsson har tidigare dömts för flera fall av djurplågeri och brott mot djurskyddslagen. Detta ledde till att Länsstyrelsen i Skåne län år 2002 minskade hans djurbesättning från 1350 nötkreatur till maximalt 500 nötkreatur. Trots denna inskränkning av antalet djur, har djurhållningen inte blivit godtagbar ur djurskyddssynpunkt. I Helsingborgs kommun, där Gunnar Nilsson också håller djur, har en rad missförhållanden konstaterats. I mars 2005 begärde Miljönämnden i Helsingborg att Länsstyrelsen med stöd av djurskyddslagen skulle förbjuda Gunnar Nilsson att hålla livsmedelsproducerande djur och att de nötkreatur han hade skulle omhändertas. Länsstyrelsen avslog emellertid Miljönämndens begäran. Sedan Länsstyrelsens avslagsbeslut meddelades har en rättslig process pågått under två och ett halvt års tid i både länsrätt och kammarrätt. Länsrätten i Skåne län har tidigare gått på Miljönämndens linje, men Gunnar Nilsson överklagade länsrättens dom till Kammarrätten i Göteborg. I gårdagens dom avslog dock kammarrätten Gunnar Nilssons överklagande. Kammarrättens dom innebär att Gunnar Nilsson med omedelbar verkan förbjuds att hålla nötkreatur eller andra livsmedelsproducerande djur och att de djur av detta slag som han redan har skall omhändertas. Kammarrättens dom kan överklagas till Regeringsrätten, men prövningstillstånd krävs för prövning där. Kammarrättens dom gäller också omedelbart även om den överklagas. För mer information kontakta gärna Helsingborgs stad Peter Jupén Miljöjurist (jurist på miljökontoret i Helsingborg) och Miljönämndens ombud i ärendet. 042 - 10 50 28 Julia Sandberg Miljöinformatör 042-10 50 12 julia.sandberg@helsingborg.se Miljökontoret Carl Krooks gata 10 251 89 Helsingborg Helsingborgs kommun Se domen i bifogad fil.

David Lundin

Presskontakt Presskommunikatör 0723-981261