Direktör utsedd till nya räddningstjänstförbundet

Direktör utsedd till nya räddningstjänstförbundet

Christer Ängehov blir förbundsdirektör för Räddningstjänsten Skåne Nordväst.

Under sommaren inledde kommunerna Helsingborg, Ängelholm och Örkelljunga bildandet av kommunalförbundet Räddningstjänsten Skåne Nordväst. Förbundet ska stärka och utveckla räddningstjänsten och vara i gång den 1 januari 2015. Tills dess leds samarbetet av en tillfällig styrelse. Måndagen den16 september beslutade styrelsen att Christer Ängehov blir direktör för förbundet. Han tillträder tjänsten den 1 november 2013.

–  Att utforma och leda ett nytt kommunalförbund är ett förändringsarbete med stora utmaningar. Vi är eniga om Christer Ängehov som det rätta valet. Christer har en imponerande karriär från räddningstjänsten och vet vad som krävs. Hans erfarenheter och vitsord från ett liknande arbete med Brandkåren Attunda har vägt tungt i vår bedömning, säger Christian Orsing, ordförande i kommunalförbundets interimsstyrelse.

– Jag är mycket stolt och glad över förtroendet. Med förenade krafter och ett proaktivt arbete ska vi öka tryggheten för människorna i vår expansiva region, klara framtida utmaningar och bli ett föredöme i svensk räddningstjänst, säger Christer Ängehov.

Intresse för förändring och ledarskap bildar en röd tråd genom Christers arbetsliv. Att förvandla detaljstyrda miljöer till organisationer med självgående medarbetare är ofta vad arbetet kretsat runt.

–  Mitt fokus har alltid varit att utveckla och förändra brandförsvaret genom att tänka nytt. Ambitiösa men tydliga mål, delegering och stort eget ansvar hos medarbetarna brukar skapa goda resultat, säger Christer Ängehov.

Som nybakad brandingenjör började Christer 1987 vid Sollentuna-Upplands Väsby Brandförsvar som utbildare. Där blev han under 90-talet brandchef men gick 1997 vidare till Brandkåren Attunda, först som räddningschef och sedan förbundsdirektör med ansvar för räddningstjänsten i fyra kommuner och 240 medarbetare. I och med bildandet av ett kommunalförbund genomförde Christer under tiden med Attunda ett organisatoriskt förändringsarbete som fick stor uppmärksamhet. Mellan 2007-2013 har Christer haft ledande befattningar i Stockholms- och Storstockholms brandförsvar. Närmast kommer Christer från en tjänst som konsult hos Kommunakuten AB, där han tjänstgjort sedan 2013.

53-årige Christer Ängehov är uppväxt i Jämtland men har bott i Stockholm i 25 år. Hjärtat finns i de jämtländska skidbackarna där han gärna vistas. Christer är gift och har fyra barn samt tre barnbarn.

Mer information
Christian Orsing (M), kommunalråd och ordförande i interimsstyrelsen för Räddningstjänsten Skåne Nordväst 070-301 07 26
Christer Ängehov, blivande förbundsdirektör 072-21 98 909

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562