Beslut om nya normer för beräkning av ekonomiskt bistånd

Den 27 januari fattade arbetsmarknadsnämnden beslut om nya normer (utgiftsnivåer) för beräkning av ekonomiskt bistånd. De nya normerna börjar gälla senast 1 april 2022 i nya ärenden och i pågående ärenden ska förändringarna vara genomförda senast den 30 september.

Varje år fastställer arbetsmarknadsförvaltningen nya normer för beräkning av ekonomiskt bistånd utöver riksnorm. I år har förvaltningen gjort en större översyn av olika skäl.

– Vi har tidigare infört en automatisering av handläggningen för ekonomiskt bistånd, vilket initialt medförde en generösare bedömning. När vi nu går in i en ny fas med automatiseringen kommer utgiftsnivåerna att justeras och följa Socialstyrelsens rekommendationer, säger Maria Norrby, arbetsmarknadsdirektör.

Så påverkas invånarna
Normerna för beräkning av ekonomiskt bistånd omfattar kostnader för boende, arbetsresor, fackföreningar, el, hemförsäkring och tandvård. I varje ärende görs alltid en individuell bedömning.

Den förändring som flest invånare kan komma att påverkas av är ersättningen för arbetsresor. Här följer arbetsmarknadsförvaltningen helt Socialstyrelsens rekommendationer i bedömningen om invånaren har behov av ersättning för resor till arbete eller insatser. För vissa individer kan det betyda att man inte får ersättning för resor som man tidigare fått ersättning för.

Den andra större förändringen är att högsta godtagbara hyresnivå ändras så att förvaltningen utgår från antal personer i hushållet istället för antal rum. Det innebär att högsta godtagbara hyra för vissa hushållstyper blir högre och för andra lägre. I varje ärende görs alltid en individuell bedömning.

För invånare som har ansökt om ekonomiskt bistånd tidigare kommer förändringarna att ske under en övergångsperiod som varar fram till den 30 september.

Helsingborgare som blir berörda av förändringen kommer att i första hand få information muntligen från sin handläggare, men informationen kommer även att gå ut via brev, mejl och Mina sidor. Det kommer att finnas information i nära anslutning till ansökan, på helsingborg.se.

Översyn av normerna
– Arbetsmarknadsnämnden gav förvaltningen i uppdrag i maj att göra en översyn av normerna tillsammans med en översyn av våra riktlinjer. Vi följer förändrad rättspraxis och nya rekommendationer från Socialstyrelsen, säger Maria Norrby.

Som ett underlag till beslutet om de nya normerna har arbetsmarkandsförvaltningen gjort ett omfattande arbete där man utgått från aktuella rekommendationer från Socialstyrelsen och aktuell rättspraxis och satt det i relation till lokalt kostnadsläge, riktvärden hos andra myndigheter och jämförelser med andra liknande kommuner.

– Vi ska ha en modern, korrekt och rättssäker handläggning och utredning som naturligtvis följer gällande lagstiftning och rättspraxis, säger Richard Lundberg, ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Fakta
Utredning och utbetalning av ekonomiskt bistånd regleras i Socialtjänstlagen. Det är en ramlag som innebär att det finns ett utrymme för varje kommun att upprätta lokala riktlinjer som är ett komplement till de nationella riktlinjerna. Den ersättning en sökande har rätt till består till största delen av en riksnorm som fastställs av regeringen. Utöver riksnorm behöver varje kommun fastställa vilka nivåer som är skäliga kostnader för boende, arbetsresor, fackföreningsavgifter, el och hemförsäkring. Det är även kostnader av mer sällankaraktär som i lagstiftningen benämns som livsföring i övrigt, till exempel tandvård.

För mer information kontakta

Richard Lundberg (M), arbetsmarknadsnämndens ordförande i Helsingborgs stad, 0767-73 84 96, richard.lundberg@helsingborg.se

Maria Norrby, arbetsmarknadsdirektör, Helsingborgs stad, 072-211 38 02, maria.norrby@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.