Bättre resultat genom medveten fokusering på lärande och uppföljning i Kunskapsstaden Helsingborg

De genomsnittliga meritvärdena för elever som gick ut årskurs nio i har höjts. Särskilt Kunskapsstaden Helsingborg, våra kommunala skolor, har höjt sina resultat. Höjningen innebär att meritvärdena, som förra året låg under riksgenomsnittet, nu ligger över riksgenomsnittet.

Varje år sammanställer Skolverket statistik från landets samtliga kommuner som visar elevernas  resultat när de lämnar årskurs 9. Vi ser en generell ökning då riksgenomsnittet för samtliga skolor i Sverige, både kommunala och fristående i år är 212,8 jämfört med föregående års 211,4.

Jämför vi samtliga grundskolor i Helsingborg, både kommunala och fristående, är det genomsnittliga meritvärdet i år 216,6 jämfört med förra årets 214,3. Det är en höjning med drygt två poäng, vilket är en större höjning än riksgenomsnittet.

Störst ökning för våra kommunala skolor

Tittar vi enbart på de kommunala skolorna i Helsingborg har deras meritvärden höjts från 210,9 till 214,2, alltså en höjning på drygt tre poäng. De kommunala skolornas ökning är alltså större än rikets ökning. Detta innebär också att vi sedan förra året gått från att ligga lite under rikssnittet till att nu ligga över rikssnittet.

-  Jag är mycket nöjd och stolt över förbättringarna. Våra långsiktiga satsningar på skola och utbildning börjar ge frukt, säger Christer Rasmusson, ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

- Den största positiva utvecklingen har de kommunala skolorna gjort vilket jag tror har sin grund i en medveten fokusering på lärandeuppdraget och med uppföljningar på individnivå via vårt digitala verktyg för dokumentation av lärande, Unikum, säger Ing-Marie Rundwall, utbildningsdirektör på skol- och fritidsförvaltningen.

Fler behöriga till yrkesprogrammen

Ett annat mått Skolverket tittar på i sin statistik är andelen elever som är behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Ser vi till riksgenomsnittet, beräknat på både kommunala och fristående skolor, är nu 87,6% av eleverna behöriga vilket är en mycket liten ökning jämfört med förra årets 87,5%. I Helsingborg har genomsnittet för alla elever, från både kommunala och fristående verksamheter, ökat från 85,3% till 88,8%.  Här har de kommunala skolorna det föregående året legat cirka fem procentenheter under rikssnittet med 82,2%, men har i år knappat in och ligger nu endast knappt en procentenhet under rikssnittet med 86,7%.

Andelen som nått målen i alla ämnen har i kommunala skolor höjts med ungefär två procentenheter, från 73,8% till 75,6%. Detta innebär att Helsingborgs kommunala skolor knappar in på rikssnittet , som i år har sjunkit och nu ligger på 77,0% jämfört med 77,4% förra året.

-  Dessa siffror måste ses ihop med den undersökning som vi gör varje år utifrån hur elever upplever sin vardag i skolan. Vi vet att en trygg och lustfylld skoldag med möjligheter till inflytande är en förutsättning för att lyckas i skolan, säger Elisabeth Svenningsson, chef för avdelningen för resultat och verksamhetsuppföljning.

En annan viktig bakgrund till siffrorna är förvaltningens arbete med att tydliggöra ansvarskedjan.
Det handlar om att någon tar ansvar för att varje elev ska nå sina mål.

- Det är med glädje vi kan se att positiv trend vad gäller elevresultaten. Helsingborgseleverna får totalt sett allt bättre möjligheter att gå vidare och förverkliga sina framtidsdrömmar.  Det är en fantastisk resultatförbättring, men trots det är jag inte nöjd. Vi kan bli ännu bättre! säger Ing-Marie Rundwall,
utbildningsdirektör vid skol- och fritidsförvaltningen.

Fördjupad statistik

Vill du fördjupa dig i statistiken finns materialet i sin helhet på Skolverkets webbplats Välj "Betyg" i vänsterspalten och sedan länken i mitten som heter "Slutbetyg årskurs 9". Då öppnas ett nytt fönster och där kan du få ut en rapport.

För mer information kontakta:

Elisabeth Svenningsson, chef avdelningen för resultat- och verksamhetsuppföljning
Epost elisabeth.svenningsson@helsingborg.se

Helsingborg är skapande och gemenskap, intiativ och engagemang. Här finns möjligheterna för dig som vill utveckla och utvecklas. Här växer både människor och företag. Helsingborg är staden för dig som vill något.

David Lundin

Presskontakt Presskommunikatör 0723-981261