Agneta Pleijel om Birgitta Trotzig: Ett porträtt

Foto: Ulla Montan

Pressinformation från Helsingborgs bibliotek

Birgitta Trotzig, ett porträtt

Med över 20 böcker släppta är hon en av Sveriges mest uppskattade författare. Första boken, en novellsamling, av Birgitta Trotzig kom ut 1951. Trotzigs säregna prosor med starkt driv, dunkel känsla, svårtillgängligt men med unik skärpa har fängslat kritikerna under många år och utmärkelserna är fler än antalet böcker.

Nu på onsdag kommer Birgittas vän Agneta Pleijel till Helsingborgs Stadsbibliotek för att berätta om Birgittas liv och författarskap. Agneta, även hon välmeriterad och prisad för sitt författarskap, är efter jobb som kritiker och kulturchef idag en av de mest uppskattade författarna och debattörerna i Sverige.

Det blir alltså ett samtal med en av Sveriges främsta författare och kulturdebattörer om en klassisk författare, ett porträtt av Birgitta Trotzig.Entré: 40 kr (medlemmar i S.t Lukas och studerande har fri entré). På Stadsbiblioteket, Hörsalen.

Vad: Agneta Pleijel om Birgitta Trotzig
Var: Helsingborgs Stadsbibliotek, Hörsalen

När: 7  Novemeber, 18:00.

Entré: 40 kr (medlemmar i S:t Lukas och studerande har fri entré)

Mer information: ewaC.wallden@helsingborg.se  eller 0705-79 69 99

www.biblioteksnv.se