Ännu ett “Princess”- fartyg till Helsingborg!

På söndag den 20 juni gästas Helsingborg av ännu ett fartyg ur Princess Cruises flotta. Den här gången med ca 2600 passagerare, mestadels amerikaner.
Vid lunchtid, kl. 11.30, på söndag ankrar Star Princess för första gången utanför Norra Hamnen, och runt 2600 passagerare kommer att besöka vår stad och region.
Sex stycken olika sightseeingturer kommer att erbjudas, från stadsvandringar till utflykter i Kullabygden och Kronborg slott på andra sidan sundet. Drygt 700 gäster är inbokade på dessa förbokade turer, och ett stort antal väljer att uppleva Helsingborg på egen hand.
Väla Centrum erbjuder fri transport med buss för shoppingsugna passagerare under hela kryssningsbesöket.  ”-Vi ser detta som ett utmärkt sätt att marknadsföra vårt shoppingcentrum
till en intressant internationell målgrupp”, säger Ulrika Nordström, marknadsansvarig Väla Centrum.
Passagerarna kommer att mötas av musik och dans, av barn och vuxna från ”Åsbo
Spelmän”, turistvärdar på kajen och små flickor i sverigedräkter- som delar ut rosor till gästerna som ett trevligt minne från besöket i Helsingborg.
Besöket i Helsingborg ingår i kryssningen ” Scandinavia & Russia w/Berlin Roundtrip Copenhagen 10 days”.  Fartyget kommer närmast från Warnemünde och går vidare till Köpenhamn där kryssningen avslutas. Fartyget anlöper kl. 11.30 och avgår kl. 18.00.
Information om fartyget och Princess Cruises
Star Princess och systerfartygen Grand Princess och Golden Princess , var rederiets första serie av riktigt stora fartyg. De har många mindre salonger, barer och restauranger för att skapa en intimare känsla och över hälften av hytterna har egen balkong. Utomhus finns stora däcksutrymmen och hela fyra olika poolområden.  Kategori 4+(finns upp till kategori 6). Fartyget är 290 m långt, har utrymme för 202 passagerare och byggdes år 2002.
Princess Cruises är systerföretag till engelska P&O Cruises och Cunard Line. Till skillnad från dessa rederier vänder sig Princess främst till den amerikanska marknaden, men ombord på fartygen
finns också många engelsmän och mindre grupper av passagerare från ett stort antal länder i hela världen. De 17 fartygen i flottan kryssar på alla de sju haven och besöker över 270 olika hamnar på ett år, vilket är mer än något annat rederi.
__________________________________________________________________________________
För ytterligare information, kontakta:
Monica Bengtsson, Näringslivs- och Destinationsutveckling
Kommunstyrelsens förvaltning