​Årets medarbetarenkät: Fortsatt starkt engagemang i en krävande tid

​Årets medarbetarenkät: Fortsatt starkt engagemang i en krävande tid

Stabila siffror gällande motivation, ledarskap och styrning i årets medarbetarenkät. Resultatet visar en positiv trend inom motivation men visar också på vilka frågeställningar som kommer att kräva extra fokus under 2021.

Årets stadsövergripande rapport visar ett starkt resultat inom områdena motivation, ledarskap och styrning sammanfattat i indexet HME (Hållbart medarbetarengagemang). I år är det samlade utfallet på HME 81 (av 100). I delindexet för motivation går siffran upp från 80 till 81 medan övriga index, det vill säga styrning och ledarskap, är oförändrade. De enskilda HME-frågorna har ytterst små förändringar mot föregående år. Det stabila och höga engagemanget bland medarbetarna har hållit i sig sedan 2012 och är något staden värnar och vårdar.

2020 är ett år präglat av stora utmaningar både för privatpersoner och för medarbetare. Trots det visar årets resultat ett bibehållet starkt engagemang.

– Ett högt engagemang bland oss som arbetar i staden är en förutsättning för att vi ska kunna genomföra vårt arbete med god kvalitet. Den höga svarsfrekvensen och den ökade motivationen hos medarbetarna tyder på ett starkt engagemang och möjliggör för att arbeta med de utvecklingsområden som kommer ur rapporten. Nu kommer vi att föra dialog med förvaltningar för att ta del av vad som gjorts, görs idag och vad som kan komma att behöva göras, utifrån pågående analysarbete. Det kan handla om organisations gemensamma och/eller arbetsplats specifika åtgärder, både av kompetenshöjande karaktär samt att se över strukturer. Det är viktigt att hålla fokus på de frågeställningar, till exempel mobbning och trakasserier, som ger indikationer på att det krävs ett fortsatt arbete. Vi är, har varit och kommer fortsätta befinna oss i en tid som präglas av förändringar och utmaningar. I detta måste vi värna om varandra och kraftsamla tillsammans så att vi får en bättre vardag för oss och för dem vi finns till för, berättar Jörgen Fransson, HR-direktör i Helsingborgs stad.

– Tack till alla medarbetare som med engagemang, i en tid som inneburit stora påfrestningar, lojalt fortsatt sitt arbete. Den höga kvaliteten i arbetet med och för invånarna har därför kunnat bibehållas. Att utifrån dessa extraordinära förutsättningar och utifrån att de höga värdena på HME är fortsatt stabila så innebär detta goda förutsättningar för staden att ta sig igenom effekterna av pandemin, säger Maria Winberg Nordström (L) ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott.

Fakta om enkäten:Varje år gör Helsingborgs stad en medarbetarenkät. Det är ett sätt att ta reda på om medarbetaren trivs, ser värde i sitt arbete och vad organisationen behöver jobba vidare med. I årets enkät valde 82 % av de tillfrågade att svara. Enkäten skickades ut den 30 september och sista dagen för att svara var den 23 oktober. Den mejlades ut till 9 159 medarbetare och 7 502 personer valde att svara. Undersökningen genomförs av Origo Group.

För mer information kontakta:Maria Winberg Nordström (L), kommunalråd, ordförande i kommunstyrelsens HR-utskott, Helsingborgs stad, telefon 070-210 50 80, maria.winberg-nordstrom@helsingborg.se

Jörgen Fransson, HR-direktör, Helsingborgs stad, telefon: 042-10 77 51, jorgen.fransson@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.