Samverkansråd i mötesrummet Borgen.

150 insatser för trygghet och konkurrens på lika villkor – så samverkade staden 2019

​Helsingborgs stads samverkan med andra myndigheter har stärkt arbetet för en tryggare stad där seriösa verksamheter kan konkurrera på lika villkor. En rapport från miljöförvaltningen visar att samarbetet under 2019 möjliggjorde fler och effektivare insatser.
– Ju mer vi arbetar uppsökande och gemensamt med andra myndigheter, desto mer brister upptäcker vi, säger Lena Åkesson, avdelningschef på miljöförvaltningen i Helsingborgs stad.

Under hela 2019 gjorde Helsingborgs stad 150 insatser och kontroller i samverkan med andra myndigheter. Insatserna gav resultat i arbetet för trygghet och konkurrens på lika villkor för verksamheter i Helsingborg.

Här är en sammanfattning av insatserna:

• 10 olovliga och hälsoskadliga boenden i verksamheter förbjöds efter uppsökande tillsynbesök.
  • 27 oanmälda besök på massagelokaler visade på stora brister i hygien och städrutiner i nästan alla verksamheter.
  • 32 kontroller i butiker med hög andel importerade varor, där det var vanligt att livsmedel saknade märkning på svenska.
  • 15 besök på restauranger med fokus på hantering av livsmedel ledde till tre förbud och flera extra kontroller.
  • 9 oanmälda besök hos föreningsdrivna verksamheter ledde till beslut om förbud mot att tillåta rökning i samlingslokaler.
  • 12 verksamheter fick betala miljösanktionsavgifter för att de sålde dryck i burkar eller flaskor som inte kan pantas.
  • Ett 30-tal transporter av livsmedel och avfall kontrollerades i samarbete med Polismyndigheten. I flera fall saknades rätt dokumentation och förvaringsrutiner för det som transporterades.

Ur rapporten Miljöförvaltningen i myndighetssamverkan 2019, diarienummer 21/2020

– Behovet av tillsyn är fortsatt stort i Helsingborg och ju mer vi arbetar uppsökande och gemensamt med andra myndigheter, desto mer brister upptäcker vi. Det finns mycket mer att göra, säger Lena Åkesson, avdelningschef på miljöförvaltningen i Helsingborgs stad.

Leds av Lokala samverkansrådet
I mars ska Polismyndigheten och Helsingborgs stad förlänga sin samverkansöverenskommelse för ett tryggt och säkert Helsingborg. De gemensamma insatserna leds av Lokala samverkansrådet där polisen deltar tillsammans med Tullverket, Räddningstjänsten, Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Kronofogden, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och flera förvaltningar i staden. Arbetsgruppen sammankallas av avdelningen för trygghet och säkerhet på stadsledningsförvaltningen.
​​– Vår samverkan ger en ökad trygghet för helsingborgarna och de seriösa verksamheterna. Det korta kontaktvägarna i rådet gör även att vi kan samordna oss och agera snabbt när det behövs, säger Elina Bratt, säkerhetschef i Helsingborgs stad.

"Insatserna har fått tydlig effekt"
Verksamheter som saknar tillstånd och inte följer lagen kan skaffa sig lägre kostnader, vilket ger konkurrensfördelar mot seriösa verksamheter. I samverkan med andra myndigheter vill staden därför förebygga brott och bidra till konkurrens på lika villkor. Det handlar även om att skapa en tryggare stad både för invånare och verksamheter.
​​– De samordnade insatserna har fått tydlig effekt och jag ser myndighetssamverkan som ett prioriterat område för miljönämnden även framöver, säger Johan Vesterlund (C), ordförande i miljönämnden i Helsingborgs stad.

Anna Ingers (S), kommunalråd och vice ordförande i miljönämnden, har själv varit med ute på insatserna och sett nyttan av samarbetet.
​– Med stöd av de olika lagrummen kan man göra väldigt många tillslag och lagföra mycket på samma gång. Det är ett effektivt arbetssätt och ett viktigt arbete, säger hon.

Presskontakter:

Johan Vesterlund (C), ordförande i miljönämnden
073-047 98 54, johan.vesterlund@helsingborg.se

Anna Ingers (S), kommunalråd och vice ordförande i miljönämnden
070-939 93 25, anna.ingers@helsingborg.se

Elina Bratt, säkerhetschef, Helsingborgs stad
042- 10 56 99, elina.bratt@helsingborg.se

Lena Åkesson, avdelningschef, miljöförvaltningen
042-10 51 14, lena.akesson2@helsingborg.se

Olu Lindström, avdelningschef, miljöförvaltningen
042- 10 50 38, olu.lindstrom@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.