140 sångare inviger Walk of Fame

På onsdag 13 juni klockan 18:00 hedrar vi 20 av Helsingborgs mest framstående idrottspersonligheter genom tiderna med vars en egen sten på Helsingborgs Walk of fame utanför Idrottens hus.

Tanken med Helsingborgs Walk of fame är att på en plats som samlar många idrotter lyfta fram idrottsprofiler från Helsingborg som varit viktiga för utvecklingen av idrotten i staden. Bland de 20 idrottare som hedras på det idrottshistoriska evenemanget på onsdag märks bland andra; Sally Bauer, Kalle Svensson, Caroline Seger, Torbjörn Blomdahl och Henrik Larsson. Flera av de hedrade idrottarna är i livet och kommer att finnas på plats för att få se sitt namn förevigat på detta sätt. Några idrottare har gått ur tiden men representeras under invigningen av anhöriga.

- Vi från Idrottsmuseet är mycket glada att vår tanke kring Walk of fame förverkligas. Samarbetet med staden har varit föredömligt och kreativt, säger Christer Fermvik, ordförande i Föreningen Idrottsarkivet som driver Helsingborgs Idrottsmuseum.

- Jag är både stolt och hedrad över att få vara en del av detta historiska ögonblick, säger golfstjärnan Louise Friberg som är en av de 20 som får en egen sten utanför Idrottens hus.

- Att göra en Walk of fame på torget framför Idrottens hus är ett spännande grepp som gör att besökarna kan upptäcka Helsingborg på ett nytt sätt, säger Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare.

Invigningen av Walk of fame ramas in av 140 sångare från kören ”Vi som kan sjunga”, som till vardags repeterar på Idrottsmuseet. Under festligheterna förstärks kören med en kör från Ängelholm och tillsammans ska de under Thomas Åströms mästerliga ledning sjunga så det klingar runt Idrottens hus och över hela staden.

Walk of fame är ett samarrangemang mellan Helsingborgs Idrottsmuseum och Helsingborgs stad.

För mer information kontakta:
Christer Fermvik, ordförande i Föreningen Idrottsarkivet

Martin Hadmyr, stadsträdgårdsmästare
Tel: 042-10 58 95, e-post: martin.hadmyr@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.

David Lundin

Presskontakt Presskommunikatör 0723-981261