- Vi fick med oss flera bra idéer.

Fredagen den 7 december var Helsingborg mötesplats för viktiga diskussioner om infrastrukturens framtid. Företrädare från Näringsdepartementet, Region Skåne, Hållbar Mobilitet Skåne och Helsingborgs stad medverkade. Helsingborg är en föregångsstad när det gäller initiativtagande till viktiga infrastrukturprojekt sade Leif Zetterberg, statssekreterare åt infrastrukturminister Åsa Torstensson vid sitt besök i Helsingborg idag. Han berömde även region Skåne för att ha gjort ett stort arbete med att paketera och prioritera bland de många viktiga infrastrukturprojekt som det finns behov av i den här delen av landet. - Vi har tagit del av intressanta initiativ och har med oss flera bra idéer hem i bagaget, sade Leif Zetterberg efter dagens seminarium och möte med Region Skåne och Helsingborgs stad. - Trycket på infrastruktur och transport ökar. Ska vi få den infrastruktur vi behöver i framtiden krävs ökade inslag av brukaravgifter, exploateringsintäkter, regioner och kommuner, sade Zetterberg, som vill hålla dörren öppen för att låta regioner och kommuner få ett ökat inflytande över infrastrukturplaneringen i framtiden. Den för godstrafiken viktiga frågan om en andra fast förbindelse över Öresund var en av punkterna på dagordningen i de överläggningar som under eftermiddagen ägde rum ombord på Scandlines Aurora. - Projektet finns inte i de nära planerna, men det är en realitet att kapaciteten på Öresundsbron inte räcker hur länge som helst. Inom 10-20 år behöver sannolikt något göras. Vi vill se en fortsatt sammanväxande Öresundsregion och har för avsikt att titta vidare på frågan, sade Leif Zetterberg. - Vi kan med glädje konstatera att Näringsdepartementet har visat intresse och förståelse för de faktiska och kommande trängselproblem vi ser på vägar och järnvägar i Skåne framöver, menade Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, som var en av initiativtagarna till dagens möte. Regeringens förberedelser inför en kommande infrastrukturproposition pågår för fullt. Nu läggs grunden för hur trafik, transporter och infrastruktur ska utvecklas i Sverige 2010-2019. Utmaningarna är större än någonsin. Fler tåg, längre bilköer och en allt stridare ström av godstransporter. Därtill vår nya, större geografi samt de resvanor och transportmönster som blir följden av det. - Hur påverkar detta miljön? Allt ifrån det globala klimathotet till föroreningar i vår närmiljö kräver hänsyn i planeringen av infrastruktur, sade regionstyrelsens ordförande Jerker Swanstein, i sitt inledningsanförande till seminariet ”Vägen till hållbara resor och transporter” på Dunkers kulturhus i Helsingborg idag. Seminariet lockade ungefär 130 förtroendevalda och tjänstemän från kommuner, regioner, trafikverk, myndigheter samt bransch- och intresseorganisationer. För mer information Malin Johnsson, informatör, Helsingborgs stad Tfn: 042-10 62 17 E-post: malin.johnsson@helsingborg.se Alexandra Åbrandt, kommunikatör, Region Skåne Tfn: 044-309 30 23 E-post: alexandra.abrandt@skane.se

Johan Persson

Presskontakt Strategisk kommunikatör, press 0730-458562