Bibliotekschefen i Helsingborg, Karin Ahlstedt, jublar över beslutet. Foto: Julia Lindemalm

”Unikt att Helsingborg öppnar nytt områdesbibliotek”

Helsingborg går mot strömmen och satsar på fler och bättre bibliotek. Igår beslöt fullmäktige att öppna ett nytt områdesbibliotek nästa år. Samtidigt klubbades budgeten för den omfattande utbyggnaden av Stadsbiblioteket.

Helsingborg satsar nya miljoner på ett områdesbibliotek i stadens största stadsdel, Mariastaden. Nu börjar sökandet efter en attraktiv och funktionell bibliotekslokal i området.

Bibliotekschefen i Helsingborg, Karin Ahlstedt, jublar över beslutet.

- Det är helt unikt att Helsingborg väljer att öppna fler områdesbibliotek, samtidigt som många andra kommuner tvingas lägga ner. Staden inser värdet av bibliotek i den lokala kontexten. Områdesbiblioteket fungerar som stadsdelens hjärta, det erbjuder en mötesplats och skapar delaktighet och engagemang, men också trygghet och stabilitet, säger Karin Ahlstedt.

Även kulturnämndens ordförande i Helsingborg, Alexander Kolind (kd), är glad över beslutet och hoppas kunna fortsätta utvecklingen.

- Jag är mycket nöjd över att vi nu får ett nytt områdesbibliotek i vår nyaste stadsdel, där det både bor många barnfamiljer, unga och äldre. Det finns dessutom planer på att öppna ytterligare ett områdesbibliotek i staden inom några år, säger Alexander Kolind.

Samtidigt säkrade fullmäktige budgeten för om- och tillbyggnaden och de tekniska investeringarna i Helsingborgs stadsbibliotek som får runt 400 miljoner kronor i investeringsbudgeten. Den täcker inte helt upp för de ökade byggkostnader som inflationen och världsläget har orsakat det senaste året.

Därför har det planerade garaget under Stadsbiblioteket utgått, och planerna på en stor restaurang modifieras. Den danska arkitektfirma som tagit fram det vinnande förslaget till det ombyggda Stadsbiblioteket arbetar nu med förändringarna.

Samtidigt arbetar arkitekterna med att förverkliga de viktiga funktioner i det nya stadsbiblioteket som efterfrågas av medborgarna, och som kommit fram i bibliotekets omfattande intervjuer, enkäter och tester med över 1 500 helsingborgare.

Karin Ahlstedt är trygg med att det nya biblioteket kommer att leva upp till förväntningarna.

- Helsingborg har fördubblats i invånarantal sedan det nuvarande biblioteket byggdes 1965 och det är hög tid att helsingborgarna ska få det bibliotek de är värda: ett attraktivt, relevant och uppdaterat bibliotek skapat med och för invånarna. Jag följer tätt arkitekternas arbete och ser att flera av de nya lösningarna som föreslås faktiskt blir ännu bättre än ursprungsförslaget.

Projekteringen för Stadsbiblioteket startar nu och nybygget ska stå klart 2028.

Planerad uppstart för Mariastadens områdesbibliotek är 2025.

Anna Rosenberg

Pressansvarig Kulturförvaltningen 0732-31 57 36