Världens största digitala sommarkollo!

Dilemma
- Stor osäkerhet inför sommaren 2021 pga covid …

Covid har stulit år 2020 från våra unga när det gäller härliga sommarupplevelser som berikar och berör. Många föräldrar önskar inget högre än att sommaren 2021 kunna ge sina barn meningsfulla aktiviteter. Fortfarande är osäkerheten stor inför sommaren 2021; Vad får vi göra? Kommer reglerna att ändras med kort varsel? Blir våra barn besvikna igen när allt ställs in?

Hello Sommar! - Digitala sommarkollon som garanterat blir av!

Hello Sommar! pågår under sommarlovets alla veckor och leds av kunniga och engagerade teknikstudenter från KTH, Chalmers och Lunds Tekniska Universitet. Studenter som förmedlar digital skaparglädje och är viktiga förebilder för de unga.

Teknikstuderande som förebilder

Hello Sommar! pågår under sommarlovets alla veckor och leds av kunniga och engagerade teknikstudenter från KTH, Chalmers och Lunds Tekniska Universitet. Studenter som förmedlar digital skaparglädje och blir viktiga förebilder för de unga.

Alice Heiman, uttagen till Unga Forskningslandslaget, är en av kolloledarna hos Hello World. ”Min resa inom digitalt skapande började när jag var 12 år och deltog på Hello World´s sommarkollo på Gålö. Jag lärde mig programmera och skapade ett eget äventyrspel. Jag hoppas få träffa och inspirera många barn och unga under sommaren 2021.”

Fysiskt &online

Hjärngympa och fysisk rörelse varje dag!

Förmiddagarna vigs till digitalt skapande i trygga och kreativa studios.

Eftermiddagarna ägnas åt gemensamma fysiska aktiviteter och rörelse.

Varje sommarkollo pågår i en vecka måndag-fredag. Utöver programmering och nya vänner från hela Sverige (kanske från hela världen) kommer det att finnas hemliga gäster, storytelling-baserade gåtor, quizz, och mycket annat spännande. Så som ett riktigt härligt sommarkollo ska vara. På vår hemsida väljer barn och föräldrar vilken kreativ studio de vill delta i;

Skaparstudio, Webbstudio, Designstudio, Entreprenörsstudio, Youtubestudio, Scratchstudio, Pythonstudio, Rymdstudio, Kodstudio Minecraft, Spelstudio by King, Spelstudio Unity 3D, AI-studio

… Läs mer om våra kreativa studios på: https://helloworld.se/hello-sommar/

Viktigt! Alla kan vara med - näringslivet sponsrar

Tack vare finansiering från näringslivet kan alla var med;

Föräldrar med inkomst under 29 999 bokar sina barn utan kostnad
Föräldrar med inkomst under 49 999 betalar 750 SEK
Föräldrar med inkomst över 50 000 SEK betalar maxbelopp 1500 SEK

Alla 8-18 år kan vara med - de som behöver får låna en dator utan kostnad!

”Tillsammans med helloworld ger vi fler unga möjlighet att lära sig mer om programmering, något vi hoppas leder till fortsatta studier inom teknik och naturvetenskap. Här finns framtidens jobb för den som vill utveckla hållbara lösningar och göra skillnad. Allas perspektiv behövs.” Elin Östblom, Kommunikatör, Teknikföretagen.

”Att öppna dörrar till allt magiskt man kan skapa med digitala verktyg är oerhört viktigt. Vi vill också krossa fördomar runt vem som kan bli programmerare. För oss är det en demokratifråga att nå ut till hela landets barn och unga, och tack vare finansiering från näringslivet kan alla delta.” Marie Arneng, Generalsekreterare, Hello World.

Hjälp oss att sprida ordet!

Med denna information håller vi tummarna för att du vill hjälpa oss att sprida budskapet till landets unga. Att nå ut brett är vår högsta prioritet och du är varmt välkommen att ringa eller mejla mig så berättar vi mer och svarar på frågor.

Kontakt, press & partnerskap

Maria Arneng