Gå direkt till innehåll
3D-illustration som visar hur Slitefabriken kan komma att utformas i framtiden. Det gröna är tillkommande anläggningsdelar.

Heidelberg Materials CCS-projekt i Slite mot nästa fas med viktiga framsteg

Heidelberg Materials har slutfört genomförbarhetsstudien för Slite CCS som ger svar på frågor om bland annat lokalisering, utformning och kapacitet av CCS-anläggningen. Lärdomarna ligger till grund när satsningen går vidare mot nästa fas som innebär projektering och detaljerad utformning av anläggningen (FEED).

Målet är att driftsätta en fullskalig CCS-anläggning vid cementfabriken i Slite på Gotland år 2030. Projektet är ett av de största CCS-projekten globalt. I den omfattande genomförbarhetsstudien har merparten av de konceptlösningar som kommer att användas konkretiserats, vilket har gett avgörande insikter för det fortsatta arbetet.

Slutsatser från genomförbarhetsstudien:

• Möjliggör negativa utsläpp: Med ökad användning av biobränslen kommer anläggningen att fånga upp till 1,8 miljoner ton koldioxid årligen. Detta motsvarar idag 4 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Cirka 300 000 ton infångad biogen koldioxid (bio-CCS) möjliggör negativa utsläpp.
  • Placering i Östra Brottet: CCS-anläggningen kommer att lokaliseras till ett avslutat kalkstensbrott nära cementfabriken, vilket möjliggör fortsatt cementproduktion parallellt. Denna placering skapar förutsättningar för en effektiv byggnation och drift.
  • Innovativa lösningar: Anläggningen kommer att ha integrerad energiåtervinning genom hela produktionsprocessen. Genom ytterligare optimeringar och innovativa lösningar inom bland annat värmeöverföring kan tillförseln av el och värme minskas med över en tredjedel.
  • Effektiv logistik: Slite hamn kommer att breddas och fördjupas för att möjliggöra fartygstransport av den infångade koldioxiden till Nordsjöområdet för geologisk lagring. En ny pir kommer att anläggas för att säkerställa en smidig och effektiv logistik för transporterna.

Efterfrågan på produkterna

Heidelberg Materials lanserade vid årsskiftet evoZero, ett cement som möjliggör betongbyggande utan klimatavtryck från 2025. Cementet tillverkas i Brevik, Norge, där världens första CCS-anläggning för cementindustrin nu färdigställs. De första kundleveranserna är redan säkrade. Slite CCS blir en mer än fyra gånger större anläggning, och kommer att spela en viktig roll för att möta efterfrågan på cement utan klimatpåverkan, och till och med negativa utsläpp, i Sverige.

Håller tidplanen

Slite CCS-projektet går nu vidare mot nästa fas som omfattar projektering och detaljerad utformning (FEED), där tekniska, logistiska och affärsmässiga lösningar utvecklas i detalj. Denna fas planeras vara klar vid årsskiftet 2025/26, med målet att nå ett slutligt investeringsbeslut under 2026.

– Vi följer vår tidplan och har fått de svar vi behöver för att målmedvetet driva arbetet vidare. Men klockan tickar. För att lyckas med detta omfattande klimatomställningsprojekt till 2030, är engagemang, samverkan och stöd från samhället avgörande, säger Karin Comstedt Webb, vice vd Heidelberg Materials Sverige, och tillägger:

– Vi håller tempot uppe och lägger nu full kraft på att pågående tillståndsprocesser ska nå i mål i tid. Det är också avgörande att elnätsutbyggnaden till och på Gotland färdigställs i tid för driftsättning av koldioxidinfångningen.

Om genomförbarhetsstudien:
Heidelberg Materials omfattande genomförbarhetsstudie för Slite CCS inleddes 2022. Studiens syfte var att kartlägga alla förutsättningar för den planerade anläggningen och presentera lösningar utmed hela värdekedjan. Studien omfattar delar såsom teknisk design med optimering av energiförbrukning och energiåtervinning, analyser av miljöpåverkan som underlag för ansökan om nytt fabrikstillstånd, samt bedömningar av investerings- och driftskostnader. Studien delfinansierades av Energimyndigheten inom ramen för Industriklivet.