Gå direkt till innehåll
Muharrem Demirok (C) på rundvandring i Slitefabriken med Matilda Hoffstedt och Karin Comstedt Webb den 17 maj.

Centerpartiets Muharrem Demirok på besök i Slitefabriken

Muharrem Demirok (C) har besökt oss i Slitefabriken tillsammans med Sofia Persson och Eva Ahlin från Centerpartiet Gotland. I strålande solsken berättade fabrikschef Matilda Hoffstedt och Karin Comstedt Webb, vice vd Heidelberg Materials Sverige, om vårt målmedvetna arbete med att ställa om cementtillverkningen bortom nettonoll till år 2030.

− Det är otroligt spännande att få se hur man praktiskt arbetar med klimatomställningen och de enorma investeringar som nu görs globalt och här hemma i Sverige. De som vågar- de som går före - banar väg för andra att ta efter. Det är positivt både för Sverige och klimatet, säger Muharrem Demirok, partiledare för Centerpartiet.

Den fullskaliga CCS-anläggningen vid Slitefabriken dimensioneras för att fånga in uppemot 1.8 miljoner ton fossil och biogen CO2 varje år, och möjliggöra en betydande kolsänka. De infångade utsläppen motsvarar fyra procent av Sveriges utsläpp idag.

Karin Comstedt Webb berättar att besöket var givande och värdefullt:
− Vi har diskuterat hur viktig omställningen av cementindustrin är för att nå klimatmålen. Det är den enda vägen framåt för att kunna ha kvar en konkurrenskraftig och inhemsk cementtillverkning i Sverige även i framtiden. Industriomställningen för dessutom med sig flera andra positiva effekter såsom fler arbetstillfällen och en stark utveckling av Gotland som region.

Den fullskaliga CCS-anläggningen vid cementfabriken i Slite år 2030 är ett av Sveriges, och även EU:s, mest omfattande industriomställningsprojekt för att nå klimatmålen, läs mer här: https://www.sliteccs.se/sv

Katarina Roslund

Communications Manager dept of Public Affairs and ESG 0733-285579

Pressrum för Heidelberg Materials i Sverige