Hedin Performance Cars etablerar nytt Porsche Center i Fredrikstad för att stärka positionen i Norge.

Hedin Performance Cars expanderar i Norge; etablerar fullskaligt Porsche Center i Fredrikstad

Hedin Performance Cars är en betydande aktör för Porsche i Norge och Sverige. Nu har bolaget ingått avtal om att etablera en helt ny Porsche-anläggning i Fredrikstad, den femte i sitt slag för Hedin i Norge. Det 3 700 kvadratmeter stora upplevelsecentrumet förväntas skapa 15–20 nya arbetstillfällen och beräknas stå klart i slutet av 2024.

2007 öppnade Bavaria dörrarna till Porsche Center Stavanger. Idag är företaget, som bytt namn till Hedin Performance Cars, en betydande aktör för det exklusiva varumärket i Norge med återförsäljare i Stavanger, Kristiansand och Son. Nu står alltså Fredrikstad på tur.

– När vi öppnar dörrarna till den nya anläggningen kommer vi ta kundupplevelsen till en helt ny nivå och skapa en samlingspunkt för Porsche-entusiaster i Fredrikstad, Sarpsborg och hela Østfold. Byggnaden kommer att ge en märkbart bättre upplevelse av varumärket och produkterna, och är utformad i linje med Porsches nya designkoncept "Destination Porsche" som handlar om upplevelser och inspiration. Förutom att visa upp de fantastiska produkterna fysiskt och digitalt med VR-teknik samt pekskärmar kommer Porsches kunder och fans att ha möjlighet att samlas kring varumärket i den bekväma loungen, säger Rickard Magnusson, VD för Hedin Performance Cars.

Destination Porsche
Porsche Center Fredrikstad kommer att ge en märkbart bättre upplevelse av varumärket och produkterna, och anläggningen är designad i linje med Porsches nya designkoncept "Destination Porsche" som handlar om upplevelser och inspiration. (Illustration från Porsche)

Laddbar Porsche stor succé i Norge

Porsches modellutbud och produktbredd utvecklas i snabb takt och superbilen Porsche Taycan och Taycan Cross Turismo har varit starkt bidragande till Hedin Mobility Groups framsteg i elbilslandet Norge. Den stora efterfrågan i kombination med kommande laddbara Porsche-modeller har drivit beslutet om etableringen i Fredrikstad.

– Vår ambition är att ytterligare stärka vår position i Norge. Porsche fortsätter att investera i elektriska drivlinor och vi siktar på att vara i ’pole position’ i Fredrikstad inför lanseringen av den nya, helelektriska Macan i Norge under 2024, säger Rickard Magnusson.

Rickard Magnusson, VD Hedin Performance Cars
Porsche Center Fredrikstad blir en destination där Porsches kunder och fans kan uppleva varumärket i moderna och välkomnande lokaler, säger Rickard Magnusson, VD Hedin Performance Cars.

Blir en viktig del av bilstaden i Fredrikstad

Det är Glemmen Gård Eiendom i samarbete med Dahle Eiendom som fått i uppdrag att bygga Porsche Center Fredrikstad. Etableringen blir en del av bilstaden på Råbekken där alla de stora bilmärkena redan finns representerade.

– Det är mycket positivt för Fredrikstad att få ett premiummärke som Porsche till staden, säger Øivind Aspeng, styrelseordförande i Glemmen Gård Eiendom.

Porsche har en tydligt definierad profil, även när det kommer till arkitektur. Anläggningen i Fredrikstad innebär en investering i storleksordningen 130–150 miljoner norska kronor och etableringen kommer att medföra 25–30 nya arbetstillfällen för regionen under byggfasen. Byggnaden är ett komplett Porsche Center som rymmer mer än en traditionell bilanläggning.

– Porsche är också en del av den gröna vågen med sitt engagemang för helt nya elbilskoncept. Vi är därtill mycket nöjda med mottagandet och hjälpen från Fredrikstads kommun som vi hittills i processen har upplevt positiva och lösningsorienterade, tillägger Aspeng.

En av Norges bästa arbetsplatser

Hedin Performance Cars har certifierats av Great Place to Work fem gånger i rad och fick i april ytterligare en bekräftelse på sin goda arbetsmiljö när företaget tog sig in på listan över Norges bästa arbetsplatser.

– Inom Hedin Performance Cars har vi ett stort fokus på människorna och att vara en bra arbetsplats. Jag är ödmjuk, stolt och otroligt glad över att vi nu får konkreta bevis på att vi gör många saker rätt. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår goda kultur och vet att en god arbetsmiljö kanske är vår viktigaste framgångsfaktor. Vi vet att nöjda medarbetare är det som i grunden skapar bra kundupplevelser. Vi har turen att representera det bästa av vad fordonsindustrin har att erbjuda, vilket innebär att vi alltid måste leverera kundnöjdhet och den bästa tekniska kunskapen på marknaden. För att kunna göra det är vi beroende av medarbetare som kommer till jobbet med lust, glädje och engagemang, säger Magnusson.

Hedin Performance Cars och dess systerföretag Bavaria var de första och enda bilhandlarna på den prestigefyllda listan.

Om Hedin Performance Cars

2007 öppnade Bavaria dörrarna till Porsche Center Stavanger. Idag är företaget, som bytt namn till Hedin Performance Cars, en betydande aktör för det exklusiva varumärket i Skandinavien. I Sverige har Hedin Performance Cars tre fullserviceanläggningar i Borås, Göteborg och Jönköping samt ett Porsche Service Center i Linköping. I Norge omfattar verksamheten anläggningar i Stavanger, Kristiansand och Son. Son driver också ett av endast tre oberoende Porsche Classic Centres över hela världen. Hedin Performance Cars är ett helägt dotterbolag till Hedin Mobility Group.

Hedin Mobility Group är en av Europas största privatägda bilåterförsäljare. Koncernen sysselsätter fler än 5 000 personer och har över 200 anläggningar i sju länder. Nettoomsättningen var 28,2 miljarder kr under 2021 och koncernen sålde över 125 000 fordon (varav ca 21 500 är hänförliga till överlåtna verksamheter från Hedin Group AB i oktober 2021).

I koncernens portfölj finns cirka 35 bilvarumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. I portföljen finns även generalagenturerna för Ford och MG i Sverige, för Renault, Dacia och Alpine i Sverige och Danmark, samt för Dodge och RAM i Europa. Koncernens verksamhet omfattar därtill grossistverksamhet inom däck och reservdelar, hyrbilsbolaget Mabi Mobility AB, privatleasingbolaget Car to Go Sweden AB, företagsleasingbolaget Unifleet AB samt delägarskap i Pendragon PLC och iMove AS. www.hedinmobilitygroup.com

Hedin Mobility Group ingår i Hedin Group-koncernen tillsammans med Tuve Bygg AB och I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group är även delägare i Consensus Asset Management och Ripam Invest AB som äger Marstrands Kurhotell, Kurbadhus och societetshus. www.hedingroup.com

Media & press