Bavaria Sverige är återigen certifierade som Great Place To Work.

Hat-trick i Great Place to Work-certifiering för Bavaria Sverige!

Bavaria Sverige är stolta över att ha blivit certifierade som Great Place To Work för tredje gången på rad. Det betyder att arbetsmiljön upplevs som bra i jämförelse med en global standard som mäter trovärdighet, rättvisa, respekt, stolthet och gemenskap. I årets undersökning sa 80 procent av medarbetarna i Bavaria Sverige att «Allt sammantaget tycker jag att detta är en bra arbetsplats».

Bavaria har 25-årsjubileum i år, och ända sedan starten har företaget haft fokus på att bygga en stark kultur baserat tydliga kärnvärden. I dag har den svenske delen av verksamheten ca 300 medarbetare som jobbar för att skapa det bästa alternativet för kvalitetsmedvetna och bilintresserade kunder som vill uppleva både körglädje och hör servicenivå.

- Jag är stolt och glad över resultaten. Stolt över mina kollegor och jobbet som dom utför varje dag, och glad över engagemanget, glädjen och sammanhållningen i organisationen i en tid som har varit och är präglad av osäkerhet. Och engagemanget är högt! Med en svarsfrekvens på 99% har vi ett väldigt bra underlag för att jobba vidare med att skapa en ännu bättre arbetsmiljö. Resultatet är den viktigaste indikatorn för hur kulturen är inom företaget, något som har väldigt hög prioritet för oss. Vi har gått igenom stora förändringar det senaste året, men har hela tiden jobbat målinriktat med att vidareutveckla Bavaria-kulturen. Det har utan tvekan varit en stor anledning till utvecklingen som vi har haft. – Detta är våra fantastiska medarbetares förtjänst, säger Johan Frisk, VD för Bavaria Sverige.

Johan Frisk, VD Bavaria Sverige
Jag är stolt och glad över resultaten. Stolt över mina kollegor och jobbet som dom utför varje dag, och glad över engagemanget, glädjen och sammanhållningen i organisationen i en tid som har varit och är präglad av osäkerhet, säger Johan Frisk, VD på Bavaria i Sverige.

Great Place To Work är en global standard för att mäta förtroende till ledning, medarbetarnas upplevelse av stolthet att vara en en del av företaget samt gemenskap mellan kollegor. Undersökningen är inte bara en rapport visar ett resultat utan är också ett underlag för utvecklingsområden.

- Undersökningen har blivit ett av våra viktigaste verktyg för att långsiktigt jobba med att utveckla arbetsmiljön och svaren från medarbetarna är av stor vikt för oss. Även om det övergripande resultatet är väldigt bra med höga snitt så finns det stora skillnader mellan olika anläggningar och avdelningar. Det är det vi kommer att jobba med framåt, både centralt och lokalt, säger Gerda Sigurjonsson, HR Business Partner på Bavaria Sverige.

Överraskande annorlunda och märkbart bättre

Bavaria har sedan lång tid tillbaka haft en tydlig strategi för att bygga en kultur som lägger grunden för företagets beslut och förändringsarbete.

- Vi ska vara överraskande annorlunda och märkbart bättre i allt vi gör. Vår kultur definierar hur vi vill upplevas av våra kunder, hur vi arbetar tillsammans, hur vi löser utmaningar och hur vi arbetar med utveckling. Vi har väldigt bra och kompetenta medarbetare så vårt arbete som ledare är att skapa förutsättningar för bra samarbete, utveckla deras potential och inspirera de att tänka nytt för att skapa unika kundupplevelser. För att lyckas med det behöver de vara trygga, och ha kul, på jobbet samt våga testa att göra saker på nya sätt. Att göra oavsiktliga fel är en grundläggande del i lärande och utveckling, och det är viktigt att alla är trygga i det. Vår filosofi bygger mycket på ärlighet, ödmjukhet respekt samt att visa uppskattning, säger Johan.

Med Great Place To Work kännetecknas dom bästa arbetsplatserna av att medarbetarna har förtroende till sin arbetsgivare, är stolta över sin arbetsplats och att man känner gemenskap med sina kollegor.

- En kultur som byggs av förtroende kommer att innebära, oavsett roll, att medarbetarna vill vara och bidra till verksamhetens utveckling. Great Place To Work certifieringen är inget man får utan ett målmedvetet arbete. Vi har samarbetat med Bavaria Sverige över tid och resultatet talar för sig självt.

Genom systematiska undersökningar, analys av resultatet och sitt fokus på ett kontinuerligt förbättringsarbete har Bavaria visat att medarbetare och kultur värderas högt. Vi gratulerar återigen Bavaria till certifieringen som ”Great Place To Work”, säger Jannik Krohn Falck, VD på Great Place To Work.

Ska bli ännu bättre

Det är höga krav som ska uppfyllas för att uppnå certifiering. Man blir bara certifierad ett år i taget så man kan inte luta sig tillbaka bara för man uppnått det en gång. Det finns väldigt mycket att glädja oss åt men inom Bavaria siktar vi nu ännu högre. Vi ska jobba stenhårt med förbättringar, utveckling, engagemang och motivation för att uppnå ännu bättre resultat längre fram, avslutar Gerda.

Några av resultaten på gruppnivå (talen i parantes visar procentandelen av medarbetarna som gett högsta betyg på påståendet)

• Jag har tydliga mål för mitt arbete (88%)
  • Medarbetarna bryr sig om varandra (86%
  • Jag känner att jag gör skillnad här (84%)
  • Ledare har en tydlig vision för organisationen och hur vi ska nå dit (80%)
  • Ledare visar ett ärligt intresse i mig som person och inte bara som anställd (80%)
  • Ledare/chefer agerar ärligt och etiskt i sitt arbete (85%)
  • Det är roligt att arbeta här (83%)
  • När man börjar här blir man väl mottagen (89%)
  • Ledare/chefer har förståelse för att oavsiktliga misstag i arbetet kan förekomma (88%)
  • Här kan jag vara mig själv (88%)

Certifiering i tre länder

Bavaria i Sverige genomförde medarbetarundersökningen tillsammans med de övriga bolagen i Hedin Automotive. Tack vare väldigt höga resultat i årets undersökning uppnår koncernen Great Place To Work certifiering i tre länder: Bavaria Sverige, Bavaria Norge, GS Bildelar Norge, Hedin Performance Cars Norge, Hedin Performance Cars Sverige och Koed i Danmark kan alla skylta med certifiering av Great Place To Work.