Under ett digitalt event som Great Place To Work® anordnade torsdag den 31 mars presenterades att Bavaria placerat sig på plats #00 på listan över Sveriges bästa arbetsplatser 2022 i kategorin stora företag med 250+ medarbetare.

Great Place to Work® utser Bavaria Sverige till en av Sveriges Bästa Arbetsplatser™ 2022

I oktober blev Bavaria certifierade av Great Place To Work® för den tredje gången i rad. Under ett digitalt event som Great Place To Work® anordnade torsdag den 31 mars presenterades att Bavaria placerat sig på plats #14 på listan över Sveriges bästa arbetsplatser 2022 i kategorin stora företag med 250+ medarbetare. Utnämningen har gjorts av Great Place to Work®, som årligen genomför världens största medarbetarundersökning.

Great Place to Work® är den globala auktoriteten när det kommer till medarbetarnöjdhet och företagskultur. Det finns en tydlig koppling mellan att de företag som får högst betyg också levererar marknadsledande resultat och hög grad av innovation. Genom en rigorös metodik har Great Place to Work® identifierat toppföretagen bland Sveriges bästa arbetsplatser 2022.

- Efter en noggrann genomgång av Bavarias resultat i vår medarbetarundersökning och deras initiativ för att utveckla en stark arbetsplatskultur för sina medarbetare, så utnämner vi Bavaria som en av Sveriges bästa arbetsplatser™ 2022. Bavaria som företag är en förebild när det kommer till hur de arbetar med tillit, stolthet och gemenskap och vi hoppas att fler inspireras att följe de, säger Maria Grudén, VD på Great Place to Work® i Sverige.

Sveriges Bästa Arbetsplatser™ bygger på en grundlig genomgång av företagskulturen där organisationen bedöms utifrån två perspektiv; medarbetarnas upplevelse av arbetsplatskulturen och organisationens insatser för att skapa en riktigt bra arbetsplats. Graden av tillit, stolthet och gemenskap mäts i medarbetarundersökningen Trust Index™, som består av 60 påståenden som medarbetarna får ta ställning till. I en Culture Audit™ ställs öppna frågor till beslutsfattarna som får redovisa för vilken HR- och ledarskapspraxis och hur den skapar en miljö som attraherar och behåller talanger.

- Vi är väldigt glada och stolta över utnämningen som en av Sveriges bästa arbetsplatser. Vi värderar vår ”Next Level”-kultur högt och har mätt engagemang och medarbetarnöjdhet under många år. Än viktigare är att vi fortsätter att använda resultaten och svaren från våra medarbetare till att utveckla verksamheten ytterligare. Att ha blivit rankade som de bästa företagen är ett fint kvitto och bevis på vår kultur med en hög grad av tillit. Det är tydligt att våra medarbetare verkligen bryr sig om företaget, våra kunder och deras upplevelse av att arbeta här, säger Johan Frisk, VD på Bavaria Sverige.

Överraskande annorlunda och märkbart bättre

Bilbranschen genomgår omfattande förändringar och kunderna har allt högre förväntningar på servicenivå och kunskap. Samtidigt ser Bavaria att konkurrensen om kompetens är högre någonsin.

- Vi vill ha en central position i utvecklingen av kundupplevelser och behöver attrahera och behålla de bästa talangerna. Vi siktar mot att vara överraskande annorlunda och märkbart bättre och strävar efter att skapa en miljö där allas röster görs hörda och deras insatser uppskattas. Där våra medarbetare blir sina bästa jag och bidrar med sina bästa idéer i sitt arbete. Vi är alla stolta över att ha placerat oss på denna prestigefulla lista och det är verkligen något att fira, säger Marcus Larsson, VD för Hedin Automotive.

Vi siktar mot att vara överraskande annorlunda och märkbart bättre och strävar efter att skapa en miljö där allas röster görs hörda och deras insatser uppskattas. Vi är alla stolta över att ha placerat oss på denna prestigefulla lista och det är verkligen något att fira, säger Marcus Larsson, VD för Hedin Automotive.

Kulturen en nyckel till framgång

Det är bevisat att företag som sätter medarbetarnas upplevelser som en central del av arbetet får deras förtroende därmed skapas möjligheter att utveckla en stark företagskultur som i sin tur ger fantastiska affärsresultat. För Bavarias del är medarbetarnas engagemang avgörande för certifiering och placeringen på topplistan.

Bavaria har ända sedan starten för mer än 25 år sedan haft ett tydligt fokus på att bygga en företagskultur baserad på tydliga värdeord. Idag så har Bavaria 300 st medarbetare i Sverige som varje dag arbetar för att vara det bästa alternativet att ge medvetna kunder både körglädje och ägarglädje. Företaget har en hög grad av tillväxt och har genomgått stora förändringar men har alltid arbetat kontinuerligt med den starka ”Next Level”-kulturen. Den goda arbetsmiljön är antagligen den viktigaste framgångsfaktorn för Bavaria.

.- Vår kultur är fundamentet i hur vi samarbetar, tar oss an utmaningar, förbättrar arbetssätt och bemöter våra kunder. Våra medarbetare är fantastiska på det som de gör så vårt arbete är att utveckla samarbetet och deras gemensamma potential för att inspirera de att vara innovativa och skapa unika kundupplevelser. Vår starka kultur gör att man kan vara sig själv, ha kul på jobbet, upptäcka, utforska och göra misstag. Vi måste komma ihåg att misstag är grundläggande för lärande och utveckling. Därför är det viktigt att vi visar medarbetarna tillit och visar uppskattning för det arbete som görs, summerar Marcus Larsson.

Lista över Sveriges Bästa Arbetsplatser™

Hela listan för 2022 över Sveriges Bästa Arbetsplatser™ finns på www.greatplacetowork.se.

För mer info, kontakta:

Johan Frisk, VD Bavaria Sverige, johan.frisk@bavariabil.se