Bavaria Sverige har för fjärde året i rad blivit certifierade som Great Place To Work

Bavaria Sverige certifierade som Great Place To Work för fjärde året i rad!

Bavaria Sverige är stolta över att ha blivit certifierade som Great Place To Work för fjärde året i rad. Det betyder att arbetsmiljön upplevs som bra i jämförelse med en global standard som mäter trovärdighet, rättvisa, respekt, stolthet och gemenskap. I årets undersökning valde 99% av alla medarbetare att svara på enkäten och 87% procent av medarbetarna svarade att "Jag är stolt över att berätta för andra var jag arbetar".

Vi kommer ifrån, och är fortfarande i, en speciell tid präglad av osäkerhet med mycket som händer både i Sverige och i vår omvärld. Vi är därför extra ödmjuka och glada över att så många av medarbetarna inom Bavaria Sverige valt att delta och för det fina resultat vi har fått i årets undersökning. Samtidigt ser vi fortfarande  områden som vi kan utvecklas inom och där behoven och förbättringsområdena skiljer sig åt mellan våra anläggningar och avdelningar.

Ända sedan Bavaria grundades för 26 år sedan har företaget haft ett stort fokus på att bygga en stark kultur baserat tydliga kärnvärden. I dag har den svenska delen av verksamheten ca 300 medarbetare som jobbar för att skapa det bästa alternativet för kvalitetsmedvetna och bilintresserade kunder som vill uppleva både körglädje och hög servicenivå.

- Jag är väldigt stolt, glad och tacksam över det fina resultatet i årets undersökning. Stolt över mina kollegor och jobbet som utförs varje dag, och glad över engagemanget, glädjen och sammanhållningen i organisationen i de speciella tider som vi är i just nu. Jag är också stolt över att det upplevs att det finns en tydlig vision för bolaget och hur vi ska ta oss dit samt att ledare/chefer är tydliga med sina förväntningar där 82% instämmer i båda dessa påståenden. Den smått otroliga svarsfrekvensen på 99% ger oss  ett väldigt bra underlag för att jobba vidare med att skapa en ännu bättre arbetsmiljö. Vi har under det senaste året lagt en hel del tid och resurser på att fortsätta att utveckla  kulturen, inte minst genom en stor Kick-off för alla medarbetare under våren 2022. Jag är övertygad om att alla dessa insatser sammantaget bidragit till positiva resultatet, säger Johan Frisk, VD för Bavaria Sverige.

- Jag är väldigt stolt, glad och tacksam över det fina resultatet i årets undersökning, säger Johan Frisk, VD på Bavaria Sverige

Great Place To Work är en global standard för att mäta förtroende till ledning, medarbetarnas upplevelse av stolthet att vara en del av företaget samt gemenskap mellan kollegor. Undersökningen är inte bara en rapport visar ett resultat utan är också ett underlag för utvecklingsområden.

- Undersökningen har blivit ett av våra viktigaste verktyg för att långsiktigt arbeta med att utveckla arbetsmiljön och svar från medarbetarna är av stor vikt för oss. Även om det övergripande resultatet är väldigt bra med höga snitt så finns det stora skillnader mellan olika anläggningar och avdelningar. Det är det vi kommer att jobba med framåt, både centralt och lokalt, säger Gerda Sigurjonsson, HR Business Partner på Bavaria Sverige.

Överraskande annorlunda och märkbart bättre

Bavaria har sedan lång tid tillbaka haft en tydlig strategi för att bygga en kultur som lägger grunden för företagets beslut och förändringsarbete.

- Vi ska vara överraskande annorlunda och märkbart bättre i allt vi gör. Vår kultur definierar hur vi vill att våra kunder ska uppfatta oss, hur vi arbetar tillsammans, hur vi löser utmaningar och hur vi arbetar med utveckling. Vi har väldigt bra och kompetenta medarbetare så vårt arbete som ledare är att skapa förutsättningar för bra samarbete, utveckla deras potential och inspirera att tänka nytt för att skapa unika kundupplevelser. För att lyckas med det behöver de vara trygga, och ha kul, på jobbet samt våga testa att göra saker på nya sätt. Att göra oavsiktliga fel är en grundläggande del i lärande och utveckling, och det är viktigt att alla är trygga i det. Vår filosofi bygger mycket på ärlighet, ödmjukhet respekt samt att visa uppskattning, säger Johan.

Med Great Place To Work kännetecknas dom bästa arbetsplatserna av att medarbetarna har förtroende till sin arbetsgivare, är stolta över sin arbetsplats och att man känner gemenskap med sina kollegor.

- En kultur som byggs av förtroende kommer att innebära, oavsett roll, att medarbetarna vill vara och bidra till verksamhetens utveckling. Great Place To Work certifieringen är inget man får utan ett målmedvetet arbete. Vi har samarbetat med Bavaria Sverige över tiden och resultatet talar för sig själv.

Genom systematiska undersökningar, analys av resultatet och sitt fokus på ett kontinuerligt förbättringsarbete har Bavaria visat att medarbetare och kulturvärderas högt. Vi gratulerar återigen Bavaria till certifieringen som Great Place To Work, säger Jannik Krohn Falck, VD på Great Place To Work Norge.

Ska bli ännu bättre

Det är höga krav som ska uppfyllas för att uppnå certifiering. Man blir bara certifierad ett år i taget så man kan inte luta sig tillbaka bara för man uppnått det en gång. Det finns väldigt mycket att glädja oss åt men inom Bavaria siktar vi nu ännu högre. Vi ska jobba stenhårt med förbättringar, utveckling, engagemang och motivation för att uppnå ännu bättre resultat längre fram, avslutar Gerda.

Några av resultaten på gruppnivå (talen i parantes visar procentandelen av medarbetarna som får högsta betyg på påståendet)

• Ledare/chefer har en tydlig vision för organisationen och hur vi ska nå dit (82%)
  • Jag är stolt över att berätta för andra var jag arbetar (87%)
  • Medarbetarna bryr sig om varandra (87%)
  • Jag känner att jag gör skillnad här (86%)
  • Det är roligt att arbeta här (85%)
  • Jag har tydliga mål för mitt arbete (88%)

Certifiering i fyra länder
Bavaria i Sverige genomförde medarbetarundersökningen tillsammans med de övriga bolagen i Hedin Automotive. Tack vare väldigt höga resultat i årets undersökning uppnår koncernen Great Place To Work certifiering i fyra länder: Bavaria Sverige, Bavaria Norge, GS Bildelar Norge, Hedin Automotive Schweiz och Koed i Danmark kan alla skylta med certifiering av Great Place To Work.