Med tre nya anläggningar i Stockholmsområdet kommer Bavaria geografiskt att komma närmare kunderna samt renodla erbjudandet då MINI får en helt ny, och alldeles egen, anläggning.

Bavaria storsatsar – öppnar tre nya anläggningar i Stockholm och lanserar ny VR-teknik

Bavaria har sedan 2010 skapat unika upplevelser för BMW- och MINI-kunder i Stockholmsområdet. Nu storsatsar företaget och öppnar under hösten tre nya anläggningar – i Kista, Solna och Danderyd. Samtidigt blir Bavaria först i Sverige med en ny VR-teknik som är ett komplement till det traditionella sättet att uppleva olika bilar.

- Bavaria ska kännetecknas av nytänkande. Jag är därför jättestolt över att få utveckla vårt företag och hela branschen på det här sättet. Med den här satsningen får fler i Stockholm chans att upptäcka marknadens finaste varumärken, och det i toppmoderna lokaler och med ny VR-teknik, säger Johan Frisk, VD för Bavaria i Sverige.

- Det här är ett stort steg i Bavarias utveckling. Med tre nya anläggningar i Stockholmsområdet kommer vi geografiskt att komma närmare kunderna samt renodla erbjudandet då MINI får en helt ny, och alldeles egen, anläggning. Vidare skapas en fantastisk arbetsplats för våra duktiga medarbetare, säger Johan Frisk.

Ny fullserviceanläggning i Kista

Anläggningen vid Kymlingelänken i Kista öppnar 5 oktober och blir Bavarias nya Flagship Store för BMW. Det blir ett fullservicecenter med försäljning av både nya och begagnade bilar samt serviceverkstad och däckhotell.

–Det här är en toppmodern anläggning på 8 000 kvadrat som är byggd för att vara en bilanläggning och som vi nu har expanderat med ett extra våningsplan. Läget är optimalt. Tack vare närheten till E4 ökar vi tillgängligheten för kunderna samtidigt som vi blir en del av Kistaområdet med alla dess företag. Vi ser fram emot att flytta in en anläggning som är en mer optimal för både kunder och medarbetare. Målet är att ta kundupplevelsen till en helt ny nivå. Ambitionen är tydlig: Vi vill vara branschens bästa arbetsgivare för att få de bästa medarbetarna och därmed ännu fler nöjda kunder, säger Platschef Jonas Ericsson.

Serviceverkstaden är utrustad med 16 platser för mekaniker och blir en viktig del i satsningen, främst för att logistiken kring ett servicebesök utvecklats i alla delar. Förutom att det finns gott om trevliga och lugna platser att sitta och jobba på under tiden som bilen servas så utvecklas också tjänster för snabbare inlämning av bil.

–Nästa steg är att vi även erbjuder kunderna online-incheckning till verkstaden. Precis som på flyget kan du checka in bilen före dit besök och sedan bara lämna och hämta din bilnyckel. Vi är inte riktigt där än, men utveckling av tjänsten pågår för fullt.

Nytt företagscenter i Solna United

I businesskonceptet Solna United har Bavaria öppnat sitt nya företagscenter. Platsen är noga utvald med tanke på att Bavaria har lång historik i Solna och att Arenastaden är ett av Sveriges mest företagstäta områden med 30 000 arbetsplatser.

Även om det kallas företagscenter är det här en fullserviceanläggning som inkluderar en toppmodern verkstad och som vänder sig till både affärskunder och privatpersoner. Lokalerna är ljusa och digitala skärmar och ny teknik är i fokus. Det finns ett flertal olika sittgrupper, smakfullt inredda där kunder och säljare kan sitta ned och ha möten. Här finns ett mindre antal utställningsbilar i showroom, men istället blir Bavaria först i Sverige med att erbjuda en helt ny VR-teknik som ska ta upplevelsen av att välja bil till en helt ny nivå.

- Den här VR-tekniken skapar en magisk känsla. Det känns verkligen som att du sitter i bilen samtidigt som du visuellt och in i minsta detalj kan testa dig fram till din egen favoritmodell. Vi tror och hoppas att det här är framtidens hållbara sätt att sälja bilar, ytorna är mindre men kompletteras istället med modern teknik, säger säljledaren Kristoffer Juleus.

För den som ändå vill göra en traditionell provkörning har företagscentret ett stort antal demobilar på plats, bland annat ett flertal av de laddhybrider i olika utföranden som lanseras under det här året. BMW:s fokus på hållbar mobilitet fortsätter. Dagens 11 laddbara modeller ska 2023 bli hela 25, varav 12 kommer att vara helt eldrivna med upp till 700 kilometer i räckvidd.

- Intresset för nya el- och hybridmodeller har nästan exploderat och det ger oss förstås en extra skjuts i verksamheten. Redan i år säljer vi fler nya bilar som är laddbara än som enbart drivs av fossila bränslen. Inom ett par år ska den siffran vara 70 procent, fortsätter Juleus.

Snart premiär för MINI Flagship Store i Danderyd

Den 2 november är det premiär för MINI Flagship Store i Danderyd. Den 2 700 kvadratmeter stora anläggningen ligger i norra Stockholms största bilhandelområde, vägg i vägg med Bavarias befintliga anläggning för BMW.

- Vi är både glada och stolta över att MINI nu får sin första, egna anläggning. Bakgrunden till satsningen är att MINI haft stora försäljningsframgångar de senaste åren och att varumärket nu kan bära en egen etablering, säger Jonas Lindhé, Brand Manager för MINI i Bavaria.

MINI Flagship Store blir en fullserviceanläggning med försäljning av både nya och begagnade bilar, och med en toppmodern verkstad. Förväntan är att nå en årsförsäljning på upp mot 1 000 bilar under de närmaste åren.

–Allt fler upptäcker vilken fantastisk bil MINI är, både privatpersoner och tjänstebilsförare. Nu finns MINI dessutom både som elbil och som laddhybrid vilket har ökat intresset för varumärket på företagsmarknaden ytterligare, säger Jonas Lindhé.

För mer info, kontakta:
Johan Frisk, VD, Bavaria Sverige
E-post: johan.frisk@bavariabil.se

Bavaria är inte en traditionell bilåterförsäljare, men en aktiv aktör som har sedan 1996 jobbat för att skapa det bästa återförsäljaralternativet för kräsna, bilintresserade kunder som vill uppleva både körglädje och ägarglädje. Idag är vi en av Europas största BMW och MINI-återförsäljare med 23 stycken anläggningar i Norden och 3 anläggningar i Schweiz. Bavaria ingår i Hedin Automotive AS, ett helägt dotterbolag av I.A. Hedin Bil AB. År 2019 omsatta Bavaria Sverige Bil AB ca 3,1 miljarder SEK och sålde ca 9 600 bilar.

Om I.A Hedin Bil AB

I.A. Hedin Bil är ett av de största familjeägda bilbolagen i Europa. I portföljen finns ett 30-tal varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på mer än 125 platser i Sverige, Norge, Schweiz och Belgien. Omsättningen för 2019 uppgick till 21,5 miljarder SEK och antalet anställda var 2 700.

Ivars bils anläggning i Östersund

100 anläggningar i Norra Europa när Hedin Bil förvärvar Ivars Bils Östersundsverksamhet

Göteborg den 16 juli 2018.
Koncernen I.A. Hedin Bil AB har genom sitt dotterbolag Bavaria Sverige Bil AB tecknat avtal om förvärv av Ivars Bils verksamhet i Östersund. Efter överlåtelsen kommer I.A. Hedin Bil att ha 100 anläggningar i Sverige, Norge och Belgien varav 9 stycken drivs av dotterbolaget Bavaria Sverige Bil AB.
Förvärvet avser endast Ivars Bils BMW- och Nissanrörelse i Östersund.